Varje gĂ„ng jag ser en âPitch perfectâ-film â tvĂ„ gĂ„nger nu alltsĂ„ â minns jag mina nationsintensiva studieĂ„r i Uppsala. VĂ€lkammade killar i frack som stomatolleende a capella-sjöng pĂ„ middag efter middag â otvetydigt musikaliskt skickliga, men vĂ€ldigt lite min pĂ„se.
De borde ha varit som tjejerna i a capella-gruppen Barden Bellas i stÀllet. Herregud, hela tillvaron borde vara som det universum Barden Bellas lever i, en oskuldsfull vÀrld dÀr a capella Àr coolt pÄ riktigt och dÀr vÀrldsmÀsterskapet i denna musikstil följs av till synes allt och alla.
Jag sÀger inte att en sÄdan vÀrld skulle sakna problem, men nog skulle den vara mindre fylld av blodiga konflikter.
Hur som helst â i âPitch perfect 2â slipper vi ettans uttjatade âska ett gĂ€ng unga kvinnor verkligen kunna slĂ„ mĂ€nnenâ-tugg, hĂ€r Ă€r tjejerna nummer ett frĂ„n början, och de manliga antagonisterna The Treblemakers mer komiskt hunsade barbershoptrallare i bakgrunden.
Storyn Àr inte sÄ mycket att orda om, Barden Bellas förödmjukas offentligt efter en misslyckad konsert med presidentparet i publiken och mÄste för att fÄ revansch vinna VM i a capella, nÄgot USA aldrig lyckats med eftersom hela vÀrlden hatar dem.
SĂ„ng- och showmĂ€ssigt nĂ„r tvĂ„an lika lĂ„ngt som ettan, Ă€ven om det med svenska ögon Ă€r trist (?) att Ace of Base-plĂ„gan âThe signâ inte spelar samma nyckelroll hĂ€r. Trean i betyg Ă€r dock av det svagare slaget, och hade halkat ner ett snĂ€pp om det inte vore för det tyska a âlandslagetâ Das Sound Machine.
TĂ€nk Dolph Lundgrens Ivan Drago frĂ„n âRocky 4â som a capella-grupp, och ni Ă€r dĂ€r.