DokumentÀr
Titel: The scars of Ali Boulala
Visas pÄ: Bio
Medverkande: Ali Boulala, Rune Glifberg, Raija Boulala
Regi: Max Eriksson
Speltid: 100 min
Betyg: 2
Max Erikssons film om skateboardlegendaren Ali Boulala prisades nyligen pĂ„ Tempo dokumentĂ€rfestival. Detta sĂ€ger mer om festivalen Ă€n om filmen â som i Ă€rlighetens namn inte bryter nĂ„gon ny mark. Genomförandet Ă€r snarare tv-mannamĂ€ssigt, ett faktum som man har försökt slĂ€ta över med klipptekniken. Filmen utgörs frĂ€mst av medelĂ„lders mĂ€n som Ă„terger nostalgiska anekdoter frĂ„n tiden dĂ„ de fortfarande var relevanta. Boulalas livsöde Ă€r beklagansvĂ€rt, men filmen lyckas trots sin tilltagna speltid bara skrapa pĂ„ dess yta. En tv-version pĂ„ 58 minuter kommer förmodligen att bli dess Ă€dlaste form.
Bristerna finns inbyggda redan i den ÄterberÀttande dokumentÀrfilmens natur. Att i intervjuform Äterskapa omvÀlvande livsögonblick Àr nÀrapÄ omöjligt. Den ovanligt rika tillgÄngen pÄ arkivmaterial hade kunnat förskona oss frÄn pratet, men Eriksson Àr uppenbarligen ute efter en strikt pedagogisk redogörelse.
Oavsett presentationen Ă€r det Ă„ngestfyllt att Ă„terbesöka millennieskiftets pubertala grabbvĂ€lde, dess "prank"-kultur och drĂ€ngfyllor. Att filmen fokuserar pĂ„ sĂ„dan dekadens snarare Ă€n sportutövande Ă€r trĂ„kigt för tittaren â men kongenialt med huvudpersonens nederlag. Scenerna dĂ€r en stilig men sargad Boulala haltar omkring i ett samtida Stockholm fĂ„r filmen att kĂ€nnas som skateversionen av "VĂ€rldens vackraste pojke" (2021).