DrÀngfyllor och skÀmt gÄr före skateboardsporten

Ett fascinerande arkivmaterial pratas sönder av en nostalgisk manskör i "The scars of Ali Boulala".

"The scars of Ali Boulala" vann nyligen pris för bÀsta dokumentÀr pÄ Tempo dokumentÀrfestival i Stockholm.

"The scars of Ali Boulala" vann nyligen pris för bÀsta dokumentÀr pÄ Tempo dokumentÀrfestival i Stockholm.

Foto: Fred Mortagne/Lucky Dogs

Recension2022-03-25 06:40
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

DokumentÀr

Titel: The scars of Ali Boulala

Visas pÄ: Bio

Medverkande: Ali Boulala, Rune Glifberg, Raija Boulala

Regi: Max Eriksson

Speltid: 100 min

Betyg: 2

Max Erikssons film om skateboardlegendaren Ali Boulala prisades nyligen pĂ„ Tempo dokumentĂ€rfestival. Detta sĂ€ger mer om festivalen Ă€n om filmen – som i Ă€rlighetens namn inte bryter nĂ„gon ny mark. Genomförandet Ă€r snarare tv-mannamĂ€ssigt, ett faktum som man har försökt slĂ€ta över med klipptekniken. Filmen utgörs frĂ€mst av medelĂ„lders mĂ€n som Ă„terger nostalgiska anekdoter frĂ„n tiden dĂ„ de fortfarande var relevanta. Boulalas livsöde Ă€r beklagansvĂ€rt, men filmen lyckas trots sin tilltagna speltid bara skrapa pĂ„ dess yta. En tv-version pĂ„ 58 minuter kommer förmodligen att bli dess Ă€dlaste form.

Bristerna finns inbyggda redan i den ÄterberÀttande dokumentÀrfilmens natur. Att i intervjuform Äterskapa omvÀlvande livsögonblick Àr nÀrapÄ omöjligt. Den ovanligt rika tillgÄngen pÄ arkivmaterial hade kunnat förskona oss frÄn pratet, men Eriksson Àr uppenbarligen ute efter en strikt pedagogisk redogörelse.

Oavsett presentationen Ă€r det Ă„ngestfyllt att Ă„terbesöka millennieskiftets pubertala grabbvĂ€lde, dess "prank"-kultur och drĂ€ngfyllor. Att filmen fokuserar pĂ„ sĂ„dan dekadens snarare Ă€n sportutövande Ă€r trĂ„kigt för tittaren – men kongenialt med huvudpersonens nederlag. Scenerna dĂ€r en stilig men sargad Boulala haltar omkring i ett samtida Stockholm fĂ„r filmen att kĂ€nnas som skateversionen av "VĂ€rldens vackraste pojke" (2021).