Det Ă€r mycket snack i Cormac McCarthys nya och förmodligen ocksĂ„ sista tvĂ„ romaner. Den stĂ€ndigt Nobelpristippade amerikanske författaren Ă€r 89 Ă„r och han Ă€r inte direkt kĂ€nd för att pumpa ur sig böcker. Mellan syskonromanerna "Passageraren" och "Stella Maris" â som i Sverige ges ut i en och samma volym â och den uppmĂ€rksammade och prisade kortromanen "VĂ€gen" har det hunnit gĂ„ över 15 Ă„r.
NĂ€stan hela den vĂ€ldiga textmassan (667 sidor) bestĂ„r alltsĂ„ av dialog. SĂ€rskilt den andra romanen "Stella Maris" som handlar om Alicia, ett ungt mattesnille som 1972 skriver in sig sjĂ€lv pĂ„ mentalsjukhus. Hon saknar dĂ€r sĂ€llskap förutom de burleska figurerna i sina hallucinationer â vilka vi fĂ„r bekanta oss med i "Passageraren" â och allt de gör Ă€r att prata nonsens, eller Ă„tminstone förbi lĂ€saren. Och i samtalen med doktor Cohen â som utgör hela "Stella Maris" â pratar Alicia för det mesta över lĂ€sarens huvud.
Alicia dyker alltsĂ„ upp redan i "Passageraren", en mer typisk Cormac McCarthy-bok Ă la "No country for old men" om ett kraschat plan som saknar en passagerare. VĂ€xelvis Ă€r romanen en skildring av Alicias hallucinationer, vĂ€xelvis berĂ€ttelsen om hennes bror Bobby, en vrakdykare som pĂ„ 1980-talet Ă€r pĂ„ flykt undan mystiska mĂ€n i kostym och skulden över att inte ha rĂ€ddat sin syster â jepp, Alicia kommer aldrig ut frĂ„n sjukhuset. I nĂ„gon mening Ă€r Alicia huvudperson ocksĂ„ i "Passageraren". Men att kalla henne person Ă€r kanske för mycket sagt. Snarare tycks hon vara ett kĂ€rl för alla McCarthys tankar och idĂ©er.
DödsmĂ€rkta mĂ€nniskobarn Ă€r Ă„terkommande i författarskapet, men vanligtvis brukar de sakna ett greppbart och betydelsefullt förflutet. Alicia och Bobby sticker ut med sin historia om att vara barn till en fysiker som hjĂ€lpte Robert Oppenheimer att bygga atombomben. "Passageraren" och "Stella Maris" utmĂ€rker sig Ă€ven genom att vara högst oblodiga för att vara Cormac McCarthy-böcker. ĂndĂ„ tycks all död i författarens tidigare böcker och den Ă„samkad av atombomben finnas samlad i texten. Mannen som assisterade Oppenheimer var inget monster. Han var far till tvĂ„ barn. Behöver man sĂ€ga nĂ„got mer om mĂ€nsklighetens grymhet och dödsdrift?
Cormac McCarthy har kallats biopublikens författare. Mycket av det han har skrivit har blivit film â "No country for old men", "VĂ€gen", "Alla vackra hĂ€star" och sĂ„ vidare. "Passageraren" skulle absolut kunna bli film. Men jag kan inte se den filmskapare som vĂ„gar ta sig an "Stella Maris" â snarare vore det ett jobb för en dramatiker. Att man Ă€ndĂ„ plöjer den i jĂ€mförelse korta "Stella Maris" efter "Passageraren" beror pĂ„ att man vet att Alicia Ă€r död. Och kanske, bara kanske, finns svar att finna i samtalen med doktor Cohen.
"Passageraren" och "Stella Maris" Ă€r blysĂ€nket vid Ă€nden av den lina som Ă€r Cormac McCarthys lodande författarskap. Djupare ned i avgrunden nĂ„r ingen, inte ens McCarthy. HĂ€r ekar av nĂ€stan allt som McCarthy har skrivit. Mest pĂ„minns jag dock om den tidiga McCarthy-romanen "Mörkret utanför", om tvĂ„ incestuösa syskon vars relation har resulterat i ett barn, och som pĂ„ varsitt hĂ„ll driver omkring i ett spöklikt och förbannat Appalacherna. I McCarthys författarskap Ă€r inte domedagen nĂ€ra, den Ă€r redan hĂ€r â eller sĂ„ var den i förra vecka. Ett fĂ„tal av oss har hĂ€mtats hem av gud, men de flesta Ă€r dömda att brinna i helvetet.