Skoningslöst och hjĂ€rtskĂ€rande skriver Charlotta von Zweigbergk i âDippen & jagâ om ett barns förbehĂ„llslösa kĂ€rlek till en pappa hon aldrig levt med. Boken Ă€r mer rapport Ă€n berĂ€ttelse om hennes sporadiska möten med denne âhimmel-och-helvete-pappaâ, ibland âkĂ€rleksfullâ, ibland âfullstĂ€ndigt harpunera(n)de mig med elakheterâ.
Dippen, sÄ kallar Charlotta alltsÄ sin pappa. Hennes bok blottlÀgger hur vi mÀnniskor suger livsinnehÄll ur att bli behövda. Och behövd och sedd blir Charlotta till sist, nÀr hon kliver in i pappans liv sedan han fÄtt alzheimer.
Klarögt ser hon sin ansprÄkslösa roll i hans tillvaro. Men för henne Àr han nummer ett. Alla hennes mÀn har drag av honom. Kallade Dippen, lade hon allt annat Ät sidan.
Frapperande Àr hur bÄde far och dotter tycks fixerade vid sig, sig, sig. FrÀnt Àrligt beskriver von Zweigbergk detta. Det var sin rÀdsla Dippen ordade om den gÄngen nÀr han stack ivÀg för att tjuvlÀsa grannens tidning och trÀffades av blixten. Fyra barn som skrÀckslagna vÀntade i bilen tycktes han knappt se.
Och Charlotta ser att hon ânjuter av varje kĂ€rleksfull handling jag kan geâ sedan alzheimern slagit till och att hon blir âett ingentingâ, under slutveckorna av faderns liv, dĂ€rför att han placeras bortom hennes rĂ€ckvidd.
Dippen var journalist och blev chefredaktör pÄ Gotlands Allehanda. Han hette Jurgen von Zweigbergk, föddes nyÄrsafton 1928 och dog 79-Ärig efter att pÄ fem Är ha förvandlats frÄn en mÀnniska med kontroll över sitt liv till en hjÀlplös gamling. Berodde förvandlingen pÄ hÀndelser eller var den fysiskt betingad, undrar hans dotter. Och gÀller det sistnÀmnda, vad vÀntar dÄ henne och hennes barn?
Visst Ă€r att Dippen under de dĂ€r fem Ă„ren genomgick en hjĂ€rtoperation, förlorade sin tredje hustru som han var âtokförĂ€lskadâ i, fick diagnosen alzheimer och dessutom miste sin Ă€lskade katt Nisse och sitt körkort.
I snabba fram-och-tillbaka-blickar skymtar farfadern, den bördsmedvetne majoren som ville förtiga att han rev biobiljetter och mamman som med sina tre döttrar lÀmnade Dippen, nÀr Charlotta, den yngsta, var ett Är. Pappans Ängest och depressioner speglas liksom hans nya Àktenskap och nya barn. Men i centrum finns bara tvÄ, Dippen och Charlotta, sedda ur hennes synvinkel.
Charlotta von Zweigbergk lovade sin dödssjuke far att fĂ„ begravas hel liksom sin katolska sista hustru. Löftet gick om intet. Ăvriga slĂ€kten beslöt kremering. Charlottas ord om detta Ă€r fĂ„ men tydliga.
Hon nÀmner ocksÄ arvstvisten efter faderns död. Varför? Den saknar relevans.
Det allt uppslukande Ă€r istĂ€llet beskrivningen av en ung mĂ€nniska berövad all tillit till den pappa hon Ă€lskar. ĂndĂ„ Ă€r det honom hon talar med om sitt liv.
Avsnitten om hur han sĂ€ljer ut henne och lĂ€ser högt ur hennes brev, sĂ„ att hon kĂ€nner sig tjock och ful och blir stum, Ă€r omskakande. ĂndĂ„ skriver hon: âJag har alltid Ă€lskat denne manâ, och betonar hur han stöttat hennes skrivande och hur vĂ€l han faktiskt förstod sig pĂ„ barn.
Signifikativt kÀnns avsnittet om hur tonÄringen Charlotta skrev sida upp och sida ner i sin dagbok om hur pappan mÄdde, samtidigt som hon tre gÄnger började pÄ gymnasiet utan att bli student, flyttade hemifrÄn som 16-Äring och blev gravid som 19-Äring. Dippen dÀremot, denne man som tycks ha hÀcklat alla och saknat vÀnner, sÄg samtidigt inga andra bekymmer Àn sina egna.
Ja, Herregud, vad besynnerlig mÀnniskan Àr. Och man undrar med Charlotta von Zweigbergk, varför döttrar sÄ ofta tycks slösa sin kÀrlek pÄ hopplösa fÀder och sÄ sÀllan pÄ hopplösa mödrar.