Det var lite som att öppna en ask med favoritpraliner, en sådan där lagom stor att bara njuta av utan att föräta sig. Flera älsklingskompositörer av det barocka slaget samlade i en hyllning till "den vår de svage kalla höst" som Erik Axel Karlfeldt skaldade, det är inte illa.
Självklart måste man då ha med Antonio Vivaldis "Hösten" ur "De fyra årstiderna", säkert ett av de mesta spelade verken inom den klassiska repertoaren. Hur många med mig som köpt den som sin första klassiska skiva går nog inte att räkna. Här gjordes den i ett mindre format så den typiska kontrasteringen mellan kammarorkester och liten grupp fick diminueras. Men det gjorde inget. I stället framstod verket tydligare i den lilla formen och Kammarorkesterns humoristiska sätt att spela den förhöjde ytterligare.
Inte lika självklar är mästaren Astor Piazzollas tolkning av den mörknande årstiden. Hans version av "Hösten" är mer av den sinnliga varianten. Kammarsolisterna lyckades få mig att glömma att sättningen inte innehöll den annars viktiga ingrediensen bandoneón, så innerligt och vackert spelade de.
Denna så skickliga och spelkunniga ensemble fick oss i publiken att inse att de är djupt mänskliga ändå när de plötsligt hade tappat bort de rätta noterna. En stunds förvirring och letande tog vid tills de hittades, ett moment musical som fick konserten att slappna av på ett skönt sätt.
De båda gästerna fick briljera i olika nummer. Cembalisten Björn Gäfvert ackompanjerade det mesta och blommade ut främst i J S Bachs fina "Cembalokonsert i f moll" där barockens främste hade varit helt nöjd.
Mezzosopranen Kristina Hammarström fick visa vilken skicklig barocktolkare hon är i "Cessate, omai cessate" av Vivaldi och utdrag ur G F Händels "Ariodante" och "Orlando". Hon gestaltade också det sorgsna i dem mycket bra. Om det nu var en tanke eller tillfällighet när det nu var lokal Pride i Uppsala så blev konserten hbtq-certifierad av att det genomgående var manliga roller hon sjöng.
Från scenen framfördes att detta var den största publiken hittills under Uppsala Kammarsolisters drygt tioåriga konsertserie på Uppsalas Konserthus. Roligt och välförtjänt, låt oss hoppas att detta håller i sig.
Nästa konsert blir 21 oktober och då mestadels nyare verk, av Sofija Gubajdulina, Andrea Tarrodi, Brett Dean, samt uruppförande av Christofer Elgh.