Fjorton Ă„r har gĂ„tt sedan Andra vĂ€rldskrigets slut, och den unga tyska demokratin gör stora ekonomiska framsteg. Johann Radmann, en ung, ambitiös Ă„klagare i Frankfurt, har mest hand om trafikförseelser nĂ€r en journalist avslöjar att en tidigare ss-man nu jobbar som skollĂ€rare. Det visar sig att han var en av tusentals lĂ€gervakter pĂ„ Auschwitz, och nĂ€r vittnen börjar höras blir det allt svĂ„rare att förneka att lĂ€gret inte â vilket var rĂ„dande uppfattning i Tyskland â var som vilka fĂ„nglĂ€ger som helst i vĂ€stvĂ€rlden. Radmann Ă€r precis rĂ€tt person att leda massĂ„talet â han Ă€r ung och har dĂ€rför sjĂ€lv inte kunnat vara inblandad, och hans idealism och nit gör att han stĂ„r pĂ„ sig nĂ€r Ă€ldre kollegor vill lĂ€gga locket pĂ„.
Det tyska nazistpartiet hade 8 miljoner medlemmar 1945, men dessa mÀnniskor försvann inte nÀr kriget tog slut. MÄnga av dem hade beordrat, administrerat och utfört brott mot mÀnskligheten. Men nÀr sÄ mÄnga mÀnniskor Àr inbegripna, sÄ kan det vara vÀnner och slÀkt som du Àr tvungen att konfrontera.
Giulio Ricciarellis film Ă€r konventionellt berĂ€ttad utan nĂ„gra större konstnĂ€rliga ansprĂ„k. Det starka stoffet fĂ„r tala för sig sjĂ€lvt och det förvaltas vĂ€l av skĂ„despelarna, inte minst huvudrollsinnehavaren Alexander Fehling. Kan âEn labyrint av lögnerâ göra nĂ„got mer Ă€n att pĂ„minna oss om förintelsens fasor och mĂ€nniskornas förödande tystnad, sĂ„ Ă€r det att belysa vikten av att göra upp med sin smutsiga historia. Och som dagens Europa ser ut sĂ„ Ă€r Ă€mnet skrĂ€mmande aktuellt.