Skulptör med ett unikt uttryck

En fest för ögat Ă€r ett slitet uttryck. Men i Hanna Belings lekfulla spel med dimensioner blir det verkligen en fest. Sebastian Johans har sett "Öga mot Öga" pĂ„ Bror Hjorths Hus.

KonstnÀrens dotter Tora var för tidigt född men visade sig ha oanad livkraft. Skulpturen av henne finns bland annat i en version av aluminium utanför Gustavsbergs kommunhus.

KonstnÀrens dotter Tora var för tidigt född men visade sig ha oanad livkraft. Skulpturen av henne finns bland annat i en version av aluminium utanför Gustavsbergs kommunhus.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Recension2019-12-04 13:49
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konst

Hanna Beling

"Öga mot öga"

Bror Hjorths Hus (t.o.m 26 januari)

Det Ă€r nĂ€stan omöjligt att missta en skulptur av Hanna Beling för ett verk av nĂ„gon annan. Uttrycket Ă€r sĂ„ specifikt och sĂ„ tydligt. Alla skulpturer bĂ€r visserligen spĂ„r av skulptörens hand, men inte i samma utstrĂ€ckning som Belings arbeten. 

Det Ă€r ocksĂ„ svĂ„rt att hĂ„lla reda pĂ„ vilka verk av konstnĂ€ren en sett tidigare. Det beror förstĂ„s dels pĂ„ att motiven –  som de egna döttrarna, chihuahua-hundarna, grisarna – ofta Ă„terkommer. Men ocksĂ„ pĂ„ att verken sitter ihop och Ă€r sammanlĂ€nkande, nĂ€stan som en enda vĂ€xande kropp.

Att stiga in pĂ„ Bror Hjorths Hus och utstĂ€llningen ”Öga mot öga” kĂ€nns som komma hem till en bekant. IgenkĂ€nningen Ă€r omedelbar. Eller kanske snarare som att hitta sitt sĂ€llskap pĂ„ en stimmig krog. DĂ€r Ă€r ni ju allesammans!

Rummet Ă€r fullt av möjliga fixeringspunkter, men det gĂ„r nĂ€stan inte att undvika att först lĂ€gga ögonen pĂ„ den enorma torson ”Anna Tora Elsa”, som stirrar mot ingĂ„ngen med den frĂ„nvarande blick som gĂ„r igen i sĂ„ mĂ„nga av Belings mĂ€nniskoskulpturer. Det Ă€r en blick som bara Ă€r, ointresserad av underordna sig det sammanhang som omgivningen innebĂ€r. Det stora silikonhuvudet har hĂ„r av hushĂ„llspappersrullar och rör sig nĂ€stan omĂ€rkligt dĂ„ och dĂ„, som om det ville ge betraktaren en hemlig signal.

PÄ fönsterblecket bakom det enorma huvudet klÀttrar en liten brun palmmÄrd som ser förskrÀmd ut. Bakom hörnet sitter ytterligare en Tora. Den hÀr gÄngen i helfigur, sittande pÄ knÀ. I ett stort format.

Skalan Ă€r viktig för Beling, och det syns ocksĂ„ tydligt i rummet, dĂ€r stort gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng stĂ€llt mot smĂ„tt. 

Ett gÀng hÄrlösa devon rex-byster och nÄgra bulligare perser-katter trÀngs pÄ höga podier. I rummets ena Ànda en liten kattunge i aluminium, i den andra samma kattunge men gigantisk och i mÄlad plast.

Till skillnad frÄn mÀnniskorna vill djuren ha kontakt. Deras stora glasögon glor nÀstan bedjande och vill haka fast i sina ÄskÄdare. Djuren Àr kul och fungerar vÀldigt bra som offentliga verk, vilket Uppsala har flera exempel pÄ. I konsthallsmiljön fungerar dock mÀnniskogestalterna snÀppet bÀttre. Det Àr i dem Beling verkligen glÀnser som skulptör.

”Vit Stina”, ”BlĂ„ Stina” och ”Rosa Stina” Ă€r tre byster som bildar en effektiv liten grupp som visar Belings förkĂ€rlek för renĂ€ssansens portrĂ€ttkonst. Det finns en svĂ„rĂ„tkomlig nĂ€rhet i Belings mĂ€nniskor. Det skulle kunna bero pĂ„ att hon kĂ€nner sina motiv sĂ„ bra, men ocksĂ„ pĂ„ att hon kĂ€nner mĂ€nniskan som varelse och modellerar fram sina figurer utifrĂ„n kunskapen. Samma kĂ€nsla av nĂ€rhet finns för övrigt ocksĂ„ i de relativt mĂ€nniskolika djuren orangutang och gris.

Det Àr inte helt enkelt att ringa in orsaken till att Belings uttryck Àr sÄ igenkÀnnligt och eget. Konstkritikern Susanna Slöör har i en katalogtext skrivit att Hanna Beling vrider upp karaktÀristiken hos de gestalter hon avbildar, men bara en liten smula, aldrig sÄ mycket att hon skulle nÀrma sig en karikatyr. Det ligget nÄgot i det.

Det finns ocksĂ„ en tydlig omsorg i Belings bĂ€sta skulpturer. De modellerade skulpturerna bĂ€r i sina ytor ett minne av sin lĂ„ngsamma skapelseprocess. 

Belings figurer passar utmÀrkt hos Bror Hjorth. UtstÀllningen skulle kunna beskrivas som en spegling av skulptörens ateljé, och att gÄ frÄn det ena rummet till det andra ger ett fint mervÀrde.