Roman
Solvej Balle
Om utrÀkning av omfÄng 4
Ăvers. Ninni Holmqvist
Wahlström & Widstrand
FjĂ€rde delen av Solvej Balles framvĂ€xande septologi âOm utrĂ€kning av omfĂ„ngâ börjar dĂ„ huvudpersonen Tara Selter genomlever sin 1892:a artonde november. De som följer sviten minns hur hennes liv en dag oförklarligt fastnade i just den artonde november vars förlopp upprepades gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng, och hur hon i den föregĂ„ende delen trĂ€ffade Ralf, Olga och Henry som hade rĂ„kat ut för samma belĂ€genhet.
Nu utvidgas kretsen av personer för vilka tiden har hakat upp sig pÄ samma datum. Framför villan i Bremen, dÀr de fyra nu bor, dyker ytterligare fem drabbade upp: Sonia som Àr akutlÀkare, Marlice som efter studierna i arkeologi och grekiska arbetar pÄ en sjukhustvÀtt, Anton, historielÀrare frÄn Kraków, en hollÀndsk au pair vid namn Rosi, samt Peter, sötvattensbiolog. Senare ansluter sig Àven Chani, som liksom Olga Àr nattvandrare.
PÄ nÄgra timmar inlemmas de i hushÄllet, dÀr de nu gemensamt försöker hantera sin kÀnsla av förlust av tidslinjen, och inrÀtta sig i det obegripliga: att tiden för dem har stannat. Med sin blandning av schemalagda gruppmöten och praktiskt arbete (möbelrenovering, syverkstad, matlagning och lagring av proviant) liknar snart livet i villan ett socialistiskt kollektiv. Hur mÄnga dÀrute som har fastnat i den artonde november vet ingen, men nÀr fler och fler börjar strömma in i villan blir berÀttelsen till en metafor för en samhÀllskollaps.
I denna del av sviten kretsar mycket kring rörelse och förflyttning, nÄgot som för Tara och de övriga Àr ett sÀtt att hantera tiden som stannat. Möblerna bÀrs runt och görs om, föremÄlen förvandlas och sÀtts ihop till nÄgot annat, matvarorna bearbetas och tillreds, nyanlÀnda flyttar in. I denna dystopiska skildring finns en ljusglimt: mÀnniskan ger aldrig upp, utan söker utvÀgar och överlevnadsstrategier.
Intensiteten hos berĂ€ttarrösten upplever jag denna gĂ„ng som uppskruvad. MĂ€ngden detaljer och precisa beskrivningar övervĂ€ldigar och de ger en torr och teknisk klang Ă„t berĂ€ttelsen. Katastrofens sjĂ€lva grundorsak â tiden som har hakat upp sig â tenderar ibland att försvinna. Som romanprojekt Ă€r Solvej Balles septologi onekligen ett litterĂ€rt fenomen, men den nerv och den krypande kĂ€nsla av instĂ€ngdhet som jag under lĂ€sningens gĂ„ng vĂ€ntar pĂ„ uteblir tyvĂ€rr helt i fjĂ€rde delen.