Trots att UKK:s stora salong är märkvärdigt tom ger Eric Gadd järnet på fredagskvällen. Han och det extremt tajta niomannabandet (som i sanningens namn består av tre kvinnor och sex män) sätter den funkiga tonen redan i första låten "Kom hit och ta". Det är en sprakande inledning av en artist som verkligen är på spelhumör.
Gensvaret från den publik som ändå är på plats (cirka 300 sålda biljetter enligt UKK:s personal) låter inte vänta på sig, vilket bidrar till att det ändå blir riktigt bra stämning. Och visst är det svårt att inte ryckas med när Gadd radar upp hits från sin 30 år långa karriär. Allra bäst fungerar det i "Wish I", "Tvåhundratusen" och "Do you believe in me".
De enda svaga numren är, en smula otippat, kvällens två sista: "Vi kommer aldrig att förlora" och en ofokuserad version av "Bara himlen ser på". Men det är anmärkningar i marginalen. Eric Gadd har så många starka låtar och paketerar dem så snyggt och adrenalindrypande att det inte går att sitta still.
Han passar också på att bikta sig musikaliskt. Om det handlar om stölder, lån eller bara tydlig inspiration kommer Eric Gadd i och för sig aldrig riktigt fram till i ett av de lediga mellansnacken. Gadd passar i alla fall på att tacka förebilder som Sly Stone, Luther Vandross och Curtis Mayfield för deras musik. I en "quisavdelning" kör han och bandet intron från förebildernas låtar och övergår nästan omärkligt i låtar med Gadd som upphovsman. Det är ett kul och framför allt ärligt grepp.
När konserten är över kan man tveklöst bokföra den som 100 minuter show utan döda punkter. Spjällen är helt öppna. Det dansas, byts scenkläder, sjungs och spelas av glatta livet. Frågan är bara varför inte fler biljetter såldes. Eric Gadd borde fortfarande ha en stor publik bland 50-, 60- och 70-talister även om storhetstiden ligger ett par decennier tillbaka i tiden. Kanske borde han ha nöjt sig med en konsert i Uppsala i stället för att köra både på fredags- och lördagskvällen.
Den svaga publiksiffran visar i alla fall att medverkan i TV 4:s "Så mycket bättre" inte är en garanti för att en artist lyckas fylla landets stora konserthus. Så sent som i onsdags uppträdde Charlotte Perrelli, som i likhet med Gadd deltog i senaste upplagan av programmet, på UKK. Även då var publiktillströmningen mycket blygsam.