MÀsterligt eko frÄn förra seklet

Christian Gabels vandring genom 1900-talet Àr en audiovisuell triumf som saknar motstycke.

"Redan nÀr jag slÄr mig ner i min stol inser jag att konserten kommer att bli nÄgot alldeles sÀrskilt", skriver PÀr Brolin.

"Redan nÀr jag slÄr mig ner i min stol inser jag att konserten kommer att bli nÄgot alldeles sÀrskilt", skriver PÀr Brolin.

Foto: PĂ€r Brolin

Recension2025-02-09 11:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konsert

1900 – En audiovisuell konsert: Kontragarde
Uppsala konsert & kongress
Lördag 8 februari
Betyg: 5 av 5

Vid första anblick framstĂ„r den musikaliska mĂ„ngsysslaren Christian Gabel som en vĂ€lfungerande anomali i den underbart dysfunktionella kultorkester vi kallar Bob hund. Men bakom den till synes stĂ€dade fasaden döljer sig en allt annat Ă€n “normal” musikerhjĂ€rna. 

undefined
Christian Gabel Àr mannen bakom musikprojektet 1900 som upptrÀdde i UKK pÄ lördagskvÀllen.

I sitt soloprojekt 1900 berĂ€ttar han historien om förra seklet genom enigmatiska ljudkollage – en hypnotisk klangvĂ€rld som inte har nĂ„gon uppenbar motsvarighet. Gabel har trampat upp en helt egen instrumental stig inom sin minst sagt smala subgenre. 

Redan nĂ€r jag slĂ„r mig ner i min stol inser jag att konserten kommer att bli nĂ„got alldeles sĂ€rskilt. I scenens förgrund hĂ€nger en transparent trĂ€ram genom vilken publiken kan skymta musikerna, samtidigt som svartvita videoprojektioner visas bĂ„de framför och bakom bandet. Ett fullĂ€ndat audiovisuellt koncept. 

Tidsresan inleds med “De magnetiska slagfĂ€lten”, ett nedslag i efterkrigstidens oursĂ€ktande konstnĂ€rsrörelser. Aktuella albumet “KONTRAGARDE” har en tematik som utforskar tidstypiska avantgardistiska uttryck. Yviga samplingar, melankoliska pianoklanger, jazziga slagverk, charmiga visslingar och förförande strĂ„kar gifter sig perfekt genom hela konserten med flimrande arkivbilder pĂ„ bl.a. kraschande zeppelinare, Klaus Kinski, euforiska folkmassor, Picasso och konstsimmare. 

undefined
"Ett fullÀndat audiovisuellt koncept", skriver PÀr Brolin de svartvita videoprojektioner som visas bÄde framför och bakom bandet.

“Det hĂ€r albumet kom till under en tid nĂ€r det kĂ€nts som vi befinner oss i en Ă„tergĂ„ng till nĂ„gra av de mest förruttnade delarna av 1900-talet”, sĂ„ har Gabel sjĂ€lv beskrivit sitt senaste alster. En iakttagelse som blir extra pĂ„taglig under det gripande numret “Den modernitet som aldrig kom”, som flankeras av bilder frĂ„n ett sönderbombat Gaza och hĂ„rresande kĂ€rnvapentester.

PĂ„ ett antal lĂ„tar fĂ„r bandet förstĂ€rkning av ThĂ„ströms gamla vapendragare och gitarrist Pelle Ossler. GĂ€stspel som lĂ€mnar de minimalistiska melodierna och ger ljudbilden variation och rymd, som ibland drar Ă„t krautrockens monotona rytmik. Sagolikt vackra “En gĂ„ng Ă€gde vi hela jorden” tillhör en sĂ„dan minnesvĂ€rd passage, dĂ€r Ossler med hjĂ€lp av strĂ„k framkallar ljuvliga toner frĂ„n sin röda elgitarr.

I konsertens tydliga narrativ framstĂ„r “Den minsta av segrar” nĂ€stan som det mest aparta inslaget. Men en glimrande version av Gabels mest Ă€lskade (och nynnade) melodi gör att man snabbt glömmer sĂ„dana detaljer. 

 
 
 
 
 
 
LĂ€s mer om