Uppsalajazz med världsklass

Björn G Stenberg hör ett antal nysläppta jazzplattor med mer eller mindre tydlig Uppsalakoppling.

Världsjazz. Beat Funktion åker skytteltrafik över Atlanten med sin musik.

Världsjazz. Beat Funktion åker skytteltrafik över Atlanten med sin musik.

Foto: Raymond Leigh

Recension2015-05-27 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För någon vecka skrev UNT om vilket vitalt jazzliv Uppsala har. Inte minst märks det på skivfronten. På kort tid har till exempel gruppen Beat Funktion – just hemkomna från en framgångsrik USA-turné släppt två plattor. Deras femte kommer nu, ett konceptalbum benämnt ”Olympus”, där inspirationen kommer från den antika mytologin. All musik är skriven av bandets pianist Daniel Lantz. Den känns kanske mer som musik till kultdeckare på 70-talet än antiken, men so what, de gör det elegant och tungt, precis som det ska vara. Förutom de egna skickliga solisterna som trumpetaren Karl Olandersson, gitarristen Johan Öijen och saxofonisten Olle Thunström gästas man av vokalisterna Sani Gamedze och Rebecca Laakso samt rapparen Damon Elliott. Gruppens bästa utan vidare, med ett säkert grepp om genren.

Karl Olandersson spelar också på nästa album, också det med än mer Uppsalaanknytning. Suveräna vokalisten och Skådespelaren Anna Sise har varit på Uppsala Stadsteater och hennes nya album ”Detour ahead” är gjord i tätt samarbete med Uppsalas Martin Sjöstedt, pianist, basist och kompositör. Tillsammans har de gjort ett mycket bra album där Sises förvånansvärt stora och dynamiska röst får blomma ut i precis rätt omgivning, i en blandning av egna låtar och standards. Riktigt bra!

Uppsalakopplingen till gruppen Spjärnsvallet är mest att de spelade här ett antal gånger under sin mest aktiva period på 70-talet. Nu släpper de spår som blev över när de gjorde albumet ”Spjärnsvallet together” 1975 plus ett par inspelningar som de överlevande tre, Christer Bothén, Bengt Berger och Nikke Ström gjort nu. Multiinstrumentalisten Kjell Westling gick ju bort för ett antal år sedan. Det handlar om omväxlande suggestiva rytmer och friformat sökande i originella kombinationer.

Det blir ett mästarmöte på tenorsax över generationsgränserna när Uppsalabekantingarna Nisse Sandström och betydligt yngre Jonas Kullhammar möts i den förres kvintett, i en liveinspelning från Crescendo i Norrköping. Det svänger mycket fint och samspelet sitter perfekt när de dra igång i en sådan där konsert man önskat att man varit på plats för. Men skivan finns ju!

Klas Lindquist är en annan duktig lurblåsare. På sitt tredje album ”The song is you” hyllar han traditionen på både altsax och klarinett tillsammans med gitarristen Erik Söderlind, basisten Svante Söderqvist och trummisen Jesper Kviberg. Producerat av Uppsalas Daniel Lantz och inspelat av dito John Högman.

Bara att ta hit flera av dem på konserter här i stan.

Björn G Stenberg

Detour ahead

(DO Records/Plugged)