Välklingande ”Trollflöjten” på Uppsala stadsteater

Det är en välklingande uppsättning av Mozarts älskliga korsning av musiksaga och folklustspel ”Trollflöjten” som ges på Uppsala stadsteater.

Tre damer i Nattens drottnings tjänst (Kari Koskinen, Lovisa Huledal och Karin Mobacke) förförs av prins Taminos (Endre Aaberge Dahl) charm och sång i Uppsala stadsteaters och Folkoperans välklingande uppsättning av ”Trollflöjten”.

Tre damer i Nattens drottnings tjänst (Kari Koskinen, Lovisa Huledal och Karin Mobacke) förförs av prins Taminos (Endre Aaberge Dahl) charm och sång i Uppsala stadsteaters och Folkoperans välklingande uppsättning av ”Trollflöjten”.

Foto: Mats Bäcker

Recension2025-05-03 11:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många faror och villfarelser måste de unga älskande ta sig igenom innan kärleken och musiken kan segra över oförnuft och ondska i operan ”Trollflöjten”. Handlingen ligger nära drömmens skenbara logik. I dess centrum finns tre par, den ädla prins Tamino och prinsessan Pamina, jordnära fågelhandlaren Papageno och hans

Papagena, samt det äldre och bittra paret, tempelherren Sarastro och Nattens drottning som är i en segsliten vårdnadstvist om Pamina och i en kamp om vems världsbild som är mest sann.

Librettoförfattaren Emanuel Shikaneder var teaterman och Mozart etablerad men fattig kompositör vid operans tillkomst 1791. Båda var frimurare och handlingen speglar rörelsens tankar. Här mynnar det ut i att en kvinna, Pamina, får ta del av den annars mycket manliga sammanslutningens visdom.

Denna uppsättning har en ungdomlig fräschör, inte minst vad gäller begåvade unga sångare. Clarice Granados mjuka sopran i rollen som Pamina kompletteras utomordentligt med Endre Aaberge Dahls varmt fylliga tenor som Tamino.

Karolina Andersson får tonerna i styckets mesta hit, Nattens drottnings aria, att sitta där de ska och Johan Schinklers bas tycks inte ha någon botten i Sarastros solon. Lucas Krügers Papageno är en lustig och smidig spelevink.

Några i ensemblen är musikalartister medan andra har operaskolade röster. Det fungerar väl med styckets genreblandning.

Orkestern med blott tolv musiker har en vacker klang. Dekoren består av en stor fågelbur, en voljär, där sidstycken viks isär och blir till valv. Med ljussättningen skapas bilder på dem. Tillexempel av lejon för Taminos trollflöjt att domptera och skärselden mot slutet.

Kostymerna går mest i monokromt svart eller vitt. Några har en touch av 1700-tal medan andra är hämtade från dagens gatumode. Stilarna gifter sig elegant.

Den här versionen av ”Trollflöjten” är lättsam och ljuv med en smart scenbild, väl överensstämmande med styckets sagolikt vilda blandning av högstämt och jordnära stoff.

Trollflöjten

Musik: Wolfgang Amadeus Mozart

Regi: Stéphane Braunschweig

Scenografi: Stéphane Braunschweig, Alexandre de Dardel

Kostym: Thibault Vancraenenbroeck

I rollerna: Endre Aaberge Dahl, Lucas Krüger, Clarice Granado, Karolina Andersson, Johan Schinkler, Karin Mobacke, Caroline Gentele, Kari Koskinen, Josef Törner, Minna Tägil m fl

Samproduktion med Folkoperan. Nypremiär på Uppsala stadsteaters stora scen 2 maj.