Livat vÀrre i lÀrdomsstaden tack vare poeter och filosofer

Andrea Wulf skildrar det lustfyllda livet i den tyska staden Jena – en universitetsstad som likt Uppsala pĂ„ 1800-talet var en romantikens högborg.

PÄ Erik Gustaf Geijer och de andra svenska romantikernas tid var lÀrdomsstaden Uppsala liksom Jena i Tyskland en plats för intellektuell berusning och stora kulturstrider.

PÄ Erik Gustaf Geijer och de andra svenska romantikernas tid var lÀrdomsstaden Uppsala liksom Jena i Tyskland en plats för intellektuell berusning och stora kulturstrider.

Foto: Kattis Strömgren

Recension2024-08-02 10:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sakprosa

Fantastiska rebeller: De första romantikerna
Andrea Wulf
Övers. Inger Johansson
Albert Bonniers förlag

Det kan sÀgas respektlöst: det var utan tvivel kul i den lilla universitetsstaden Jena runt Är 1800. Eller allvarlig: den tyska romantikens födelse var en sÀllsam blandning av intellektuell berusning, erotisk naturkraft och kÀnslan av att Àga vÀrlden.

Den tysk-brittiska historikern Andrea Wulfs "Fantastiska rebeller" iscensĂ€tter det överbegĂ„vade kotteri som samlades i ThĂŒringen i syfte att förĂ€ndra litteraturen och vĂ€rlden, det slags himlastormande omvĂ€lvning som brukar formuleras först i efterhand. En handfull diktare och filosofer samlas hĂ€r i förelĂ€sningar, samarbete, vĂ€nskap, förhĂ„llanden och sjĂ€lvklart – storartade kulturstrider. I centrum stĂ„r Goethe, seniorklippan vars fasthet hĂ„ller samman allt disparat hos Schiller, Schelling och Shlegel, den tidigt döde Novalis, Fichte förstĂ„s och sĂ„ bröderna von Humboldt som förĂ€ndrar synen pĂ„ högre utbildning för gott. Fichte överglĂ€nser Ă€nnu Hegel som filosof, han introducerar jaget som tĂ€nkandets centrum innan han börjar tala om den tyska nationens ande. Schiller och Goethe Ă€r brödrasjĂ€lar, Schlegel Ă€r bejublad förelĂ€sare och dĂ€r emellan blir alla förĂ€lskade och Ă€r otrogna, inte sĂ€llan med varandras hustrur.

Den gamla upplysningen var ett mekaniskt fÀngelse, kÀnsla och vetande skulle nu förenas, poesin bli jÀmlik med empirin. Samtidigt var det Napoleonkrig och dysenteri och hastig död. Livets brÀcklighet var anpassat till Gud eller dikt, ena dagen förÀlskad till vanvett, andra dagen pÄ dödsbÀdden. Napoleon var ideal och fara, de tyska smÄstaterna kunde öppna för totalt envÀlde eller vara fristÀder.

Individen var allt, samtidigt skulle den frĂ€lsa vĂ€rlden – en motsĂ€gelse. Hegel sĂ„g vĂ€rldsanden i Napoleon, Goethe skrev "Faust" och sĂ„g dialektiken mellan kĂ€nsla och förnuft, och Schiller diktade glĂ€djens ode.

Kvinnorna dÄ? Jo, de Àr objekt att dyrka och ÄtrÄ, men ocksÄ starka intellektuella, frÀmst den fantastiska Caroline Michaelis-Böhmer-Schlegel-Schelling, vars efternamn visar hennes attraktion. Hon var ocksÄ centrum för sammankomster och liv dÀr i Jena. En skrivande jÀmlike, nu frigjord frÄn skuggorna tack vare Andrea Wulf.

En tid och en lust att leva. HÀr hemma fick Uppsala sina romantiker. Geijer, Atterbom, Hammarsköld, Livjin och alla andra nu glömda.