Konsert
Kammarmusikföreningen med Marcin TjernbÀck, piano och Catrin Borggrim, violin.
W A Mozart: Violinsonat nr 21 i e-moll, K 304; M TjernbÀck: Fantasia i b-moll för violin och piano; J S Bach: Preludium och fuga nr 16 i g-moll; F Chopin: Fantasie i f-moll; F Liszt: "Dantesonaten"; E Grieg: Violinsonat nr 1 i F-Dur op 8.
Missionskyrkan
2 maj
NĂ€r jag för första gĂ„ngen hörde Marcin TjernbĂ€ck spela vid minneskonserten för Ola Carlsson tidigare i Ă„r hade hans rykte föregĂ„tt honom: det skulle framtrĂ€da en pianist med ovanlig musikalitet och teknisk skicklighet. Detta visade sig vara bara en del av sanningen â den pianist jag dĂ„ fick höra förenade en förnĂ€mlig musikalisk tolkningsförmĂ„ga med ett virtuost tekniskt handlag. Det var dĂ€rför med stora förvĂ€ntningar som jag gick till kvĂ€llens konsert dĂ€r TjernbĂ€ck tillsammans med violinisten Catrin Borggrim skulle framföra ett mycket krĂ€vande program.
Programmet genomfördes av de bÄda pÄ ett helt enkelt vidunderligt sÀtt. Det Àr ofattbart att de har uppnÄtt en sÄ hög nivÄ vid bara 20 respektive 22 Ärs Älder. Samspelet mellan dem i den inledande violinsonaten av Mozart var telepatiskt; insatserna satt pÄ millisekunden dÀr den skulle och balansen mellan stÀmmorna var perfekt. En dÀrpÄ följande egen komposition av TjernbÀck överraskade med sitt mogna tonsprÄk i romantisk stil, dÀr pianot rullade ut en klangmatta för violinen att surfa pÄ. Bachs preludium och fuga i g-moll frÄn Das Wohltemperierte Klavier spelades sÄ av TjernbÀck, precist och spÀnstigt. I Chopins stora f-moll-fantasi vÀxlade han effektfullt mellan kraftfulla men kontrollerade utbrott och dröjande, eftertÀnksamt spel.
Efter pausen blev det Ànnu bÀttre. Liszts stora "Sonat-fantasi" Àr ett enormt kraftprov, skriven "efter lÀsningen av Dante", nÀmligen denne författares Divina Commedia, som skildrar en vandring frÄn helvetet till paradiset. HÀr blev TjernbÀck vÄr ciceron. Kaskader av toner, omvÀxlande lÄgmÀlt och vÄldsamt brusande, levandegjorde vandringens upplevelser och sÀrskilt tydligt den befriande kÀnslan nÀr vandraren fÄr lÀmna underjorden och Äter se stjÀrnorna.
Den virtuosa duon tog avsked med Griegs första violinsonat, skriven av en jÀmnÄrig kompositör. Med sina folkmusikaliska inferenser blev den en omedelbar succé dÄ, och Äterigen nu. Den hÀr konsertkvÀllen glömmer vi inte!