âJag slutade prata nĂ€r vĂ€xandet i mig tog för stor plats. Jag var sĂ€ker pĂ„ att jag inte bĂ„de kunde prata och vĂ€xa.â
Att vara flicka Àr att stÀndigt vara i blivande. Att vara pÄ vÀg frÄn sin kropp och sin tankevÀrld mot en annan. En vÀrld och kropp över vilken man inte har nÄgon kontroll, som riskerar att begrÀnsa ens frihet. Kanske Àr det dÀrför de Àr sÄ mÄnga, flickorna i litteraturen som kÀmpar emot vÀxandet, blivandet. KÀmpar för att fÄ bevaras i sin form.
Flickan i Linda Boström KnausgĂ„rds andra roman âVĂ€lkommen till Amerikaâ har valt sin vĂ€g för att undvika vĂ€xandet. Hon har slutat tala. Tystheten kan verka som ett praktiskt uppror, ett som inte kommer att uppröra alltför mycket, till skillnad frĂ„n mĂ„nga av den samtida svenska litteraturens skevande, matvĂ€grande, gurleska flickuppror. Men Boström KnausgĂ„rd visar hur ocksĂ„ tystnaden kan vĂ€xa, ta plats i rummet, fĂ„ upp en familjs alla dolda konflikter till ytan.
Flickan sĂ€tter sig sjĂ€lv i centrum för sin berĂ€ttelse i âVĂ€lkommen till Amerikaâ, men i hennes vardag Ă€r det just familjen som tar all plats. Modern Ă€r en naturkraft. NĂ€r flickan vĂ€grar sitt vĂ€xande Ă€r det ett vĂ€grande av allt det modern Ă€r. Hennes ljus, hennes förmĂ„ga att gĂ„ vidare och överleva allt.
Fadern Àr ett mörker, ett vÄld, men han blir ocksÄ avgörande för flickan. För hennes tystnad följer pÄ hans död, en död som hon tror sig ha orsakat genom sina böner till Gud.
Modern Àr ett ja, fadern Àr ett nej, flickan blir tystnad. Det inger andra obehag, gör henne monstruös för de utanför familjen. LÀrarna. Rektorn. Broderns flickvÀn.
Det finns klara paralleller mellan âVĂ€lkommen till Amerikaâ och Boström KnausgĂ„rds romandebut âHelioskatastrofenâ frĂ„n 2013. OcksĂ„ dĂ€r tecknas flickblivande som nĂ„got som försĂ€tter barnet i krig med förĂ€ldern. Som om en flicka alltid var en faders död, en fader alltid en dotters ansvar. OcksĂ„ dĂ€r fanns tystnaden med som en del av flickans reaktion pĂ„ fadern.
Fast det finns ocksÄ skillnader. De mytologiska allusioner som tydliggjorde romandebutens ambitioner saknas hÀr, Àven om ocksÄ denna flicka rör sig i en egen inre vÀrld dÀr allt har helt andra betydelser Àn för vÀrlden omkring. DÀr Äkallandet av Gud kan fÄ Äverkningar i den verkliga vÀrlden. SprÄket Àr ocksÄ mer avskalat och direkt Àn i den sprÄkfrossande föregÄngaren, om Àn med samma starka sug framÄt, samma precision.
InnebĂ€r avsaknaden av mytologisk inramning att ambitionerna Ă€r lĂ€gre den hĂ€r gĂ„ngen? Nej. Kanske kan man tĂ€nka sig att Boström KnausgĂ„rd anser att hon en gĂ„ng för alla har bevisat tyngden i det Ă€mne hon har valt. Att en berĂ€ttelse om en flicka inte behöver anknyta till den grekiska mytologin för att vara nĂ„got större Ă€n det den ger sig ut för att vara. Att en berĂ€ttelse om en flicka Ă€r nĂ„got stort i sig. âVĂ€lkommen till Amerikaâ ger henne i sĂ„ fall rĂ€tt.
Boström KnausgÄrd berÀttar om monstruösa, galna flickor som om de var helt vanliga flickor, gör dem pÄ sÄ sÀtt till helt vanliga flickor. Visar pÄ vanlighetens galenskap. Hon gör det genom sitt skickliga skrivande, vare sig hon styr oss med stora gester eller, som hÀr, med kammardramats mer subtila nyanser. SÀrskilt uppskattar jag hennes sÀtt att ge berÀttelsen rytm, att efter mÄnga hastigt tecknade scener plötsligt dröja i en. Den sinnliga beskrivningen av en sÀvlig dag av vila mitt i ett inre kaos. SÄdant Àr en gÄva till lÀsaren i en mörk berÀttelse.