Det finns författare som aldrig blir nÄgon av de riktigt namnkunniga men vars böcker Äterkommer gÄng pÄ gÄng. Som om vi trots allt inte kan klara oss utan deras berÀttelser och perspektiv. De hör inte hemma i nÄgon specifik tid utan har snarare nÄgot att sÀga varje tidsperiod.
Till dem tĂ€nker jag Marlen Haushofer, vars mest kĂ€nda roman âVĂ€ggenâ (1963) utkommit i tvĂ„ svenska översĂ€ttningar. Den vill aldrig riktigt slĂ€ppa taget om oss. I âVĂ€ggenâ berĂ€ttas det om en kvinna som vid ett besök hos vĂ€nner i Alperna plötsligt finner sig ensam och upptĂ€cker att det mellan en dalgĂ„ng och övriga vĂ€rlden finns en hög genomskinlig vĂ€gg. PĂ„ andra sidan ser hon döda eller förstelnade mĂ€nniskor.
Det har sagts att den som lĂ€st âVĂ€ggenâ aldrig mer blir densamma. GlĂ€djande Ă€r det dĂ€rför att Celanders förlag nu presenterar 18 noveller i en samling med samma namn av Marlen Haushofer. PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt kan man lĂ€sa novellerna som en tolkningsnyckel till hennes gĂ„tfulla roman.
En annan österrikare, Sigmund Freud, myntade begreppet drömskhet. I Haushofers noveller möter vi denna drömskhet som ett upplöst medvetande fritt flytande mellan olika associationer. Ett tillstÄnd prÀglat av surrealism, dagdrömmar och mardrömmar. à terigen som att stÄ inför en genomskinlig men ogenomtrÀnglig vÀgg.
Haushofer har ofta blivit jÀmförd med Franz Kafka. HÀr finns en tydlig blinkning till honom i novellen om den gamle mannen som nyss lÀst en roman om en man som blev förvandlad till en skalbagge.
Men hos Haushofer Ă€r det den vanliga och vardagliga vĂ€rlden som ter sig absurd. Hon skriver: âDet var mycket egendomligt att det fanns en vĂ€rld dĂ€r man behövde skosnören och dĂ€r mĂ€nniskor gifte sig.â VĂ€rlden ter sig egendomlig för novellernas huvudpersoner. De kan inte greppa den och gestaltar alla en ensamhet i livet som fĂ„r nĂ€stintill autistiska drag. Inte heller de som lever i relationer med andra kan tolka sina kĂ€nslor eller förstĂ„ att mĂ€nniskor runt omkring dem har andra kĂ€nslor, tankar och önskningar Ă€n de sjĂ€lva. Alla Ă€r ensamma.
Det som lÀker och försonar Àr precis om i "VÀggen" naturen. SmÄ levande ting som dadelkÀrnor, ett myrtentrÀd eller en lövgroda symboliserar hopp och lÀkedom. En kvinna planterar blommor i balkongens blomlÄda trots Äterkommande bombanfall. Dottern tar sin mamma ut pÄ en Àng i stÀllet för skyddsrummet under en bombrÀd. Naturen, vÀxterna och djuren erbjuder ett bÀttre skydd Àn betong och stÄl. Det goda finns runt omkring mÀnniskan, men inkluderar inte henne sjÀlv.
Marlen Haushofers noveller Àr antimilitaristiska med en stark avsky för kriget . Allt Àr skildrat ur den enskilda mÀnniskans perspektiv. HÀr finns inga politiska stÀllningstaganden. Det Àr ointressant vem som skjuter eller vilken nation som fÀller bomberna. Det Àr mÀnniskor som drabbas av kriget och som gör vÀrlden bisarr.
Vid sidan av den goda naturen finns det ytterligare ett perspektiv som vÀcker hopp. Kvinnor som tar revansch mot mÀnnens förutbestÀmda vÀrld. Ett uppror mot patriarkala strukturer om Àn i det tysta.
Kanske Àr det detta som gör Haushofer sÄ dagsaktuell? Kvinnans kamp för en jÀmstÀlld plats. Den grÀnslösa ensamheten och vÄrt tilltagande tvivel pÄ en god framtid. Vi som i klimatÄngesten inte ens lÀngre kan söka tröst i naturen.
Haushofers svÀrta naglar sig fast Àven i en samtida lÀsare. Den lÀmnar absolut ingen oberörd. NÄgot Àr annorlunda efter sista sida.