FÀrdiggrÀddade dikter om tid och arv

Elin Kvicklund fÄr mersmak nÀr hon lÀser den kritikerrosade romanförfattaren Agnes Lidbecks poesidebut.

Agnes Lidbeck (1981) debuterade förra Äret med den hyllade romanen "Finna sig". "Ur" Àr hennes första diktsamling.

Agnes Lidbeck (1981) debuterade förra Äret med den hyllade romanen "Finna sig". "Ur" Àr hennes första diktsamling.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Bokrecension2018-05-13 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Agnes Lidbeck har stigit som en stjĂ€rna pĂ„ den svenska litteraturhimlen sedan debuten med romanen ”Finna sig” (2017). Jag har inte har lĂ€st den. Jag rĂ€ds allt som andas hajp nĂ€r det kommer till romaner, Ă„tminstone till dess att hajpen lagt sig.

NĂ€r jag fĂ„r hem hennes poesidebut ”Ur” gĂ„r jag in pĂ„ bibliotekets hemsida för att lĂ„na hennes andra böcker (Lidbeck har i Ă„r Ă€ven gett ut romanen ”FörlĂ„ten”) men alla exemplar visar sig vara utlĂ„nade och det stĂ„r 99 personer i kö till senaste romanen – och som e-bok finns varken den eller debuten.

Det Àr alltsÄ som poet jag möter Lidbeck.

Detta Ă€r inte den första diktsamlingen som heter ”Ur”. Men titeln Ă€r vĂ€ldigt passande för verket. Ur som Ă€r klocka som Ă€r tid. Ur som Ă€r ursprung och urskog. Och att skopa ur nĂ„gonting, i det hĂ€r fallet det egna jaget. Detta Ă€r dikter ur jaget om tid och arv.

Det finns nĂ„got klassiskt med scenerna som handlar om att fĂ„ tid att skriva bland barnen och brödbaken: ”Att sĂ€tta sig vid det mjöliga bordet/ och skriva.” Skrivandet Ă€r hos Agnes Lidbeck sjĂ€lva levandet – det finns en lĂ€ngtan till texten medan det hos förslagsvis den tongivande danska poeten Asta Oliva Nordenhof finns en lĂ€ngtan bort frĂ„n texten, till livet. Nordenhof skriver i ”Det enkla och det ensamma” (2015): ”jag skriver och du lever medan jag skriver” och ”jag vill inte skriva mer i dag, jag kommer in till dig nu”.

Att jag kommer att tÀnka pÄ Nordenhof Àr ingen tillfÀllighet; hon och Lidbeck har mÄnga lyriska grepp gemensamma.

Agnes Lidbecks sprĂ„k Ă€r rejĂ€lt, hon skriver med magen, det finns inga falsettoner. Det finns en röst och en ton som hĂ„ller i sig frĂ„n första till sista sidan, och som bygger upp en stĂ€mning som suger in mig bland orden. SĂ€rskilt tycker jag om första delen av ”Ur”, dĂ€r ett trauma ligger och darrar: ”Jag rĂ€ds det som doftar kĂ„da/ och flyr den syrerika luften/ till förmĂ„n för den som Ă€r mindre rik.” En oförklarad rĂ€dsla för skuggspel och skogar och en Ă€rvd ”benĂ€genhet för vansinne” skapar en mytisk men ocksĂ„ vĂ€ldigt kroppslig dikt.

Ett avsked av en döende far föregĂ„r bokens senare dikter, i vilka jaget har en egen familj. ”FrĂ„n dotter till dotter till dotter”. Jaget Ă€r bara en del i detta led av döttrar och mödrar: ”Mellan mig och alla de övriga som kunnat svara pĂ„ samma tilltal/ skiljer bara schatteringar i det gemensamma utförandet/ nyanser av tvĂ„lens doft.” I relationen till barnen finns ocksĂ„ en djurisk och rĂ„ tematik dĂ€r grĂ€nsen mellan mĂ€nniska och djur suddas ut: ”nu Ă€r jag V A R G E N.” Det fĂ„r mig att tĂ€nka pĂ„ Agnes Gerners klobeklĂ€dda hand i diktsamlingen ”Skall” (2014).

NĂ€r Agnes Lidbeck skriver om barnen – ”Deras bara ben och minnet av deras ben i mig” – fĂ„r Ă„tminstone jag rysningar. Det vĂ€nder sig inuti skallen av det tillvridna och plötsliga perspektivet. Jag fĂ„r en kĂ€nsla av att det Ă€r just detta som Ă€r diktens vilja – att hinna tala medan tid Ă€r, att slita sig loss frĂ„n tyngden och ”kroppen som verktyg för vardagen”.

I avskedsdikten skriver Lidbeck: ”Att ta avsked av en far Ă€r svĂ„rt eftersom det Ă€r sĂ„ övergripande/ stunden krĂ€ver ett visst mĂ„tt av konkretion för att inte sluka allt." Fadern Ă€r bokens enda du, till största delen finns inget riktat tilltal, vilket ger en kĂ€nsla av anteckning, ett jag som resonerar med sig sjĂ€lv.

Jag stÀller mig inte i lÄnekönerna till Agnes Lidbecks romaner. Jag gÄr raka vÀgen och köper dem. Jag kan inte hÄlla mig.

Litteratur

Agnes Lidbeck

Ur

Ellerströms