Akademiledamoten som under de senaste mÄnaderna hamnat i centrum för de skandaler som fÄtt Svenska Akademien att svaja rejÀlt ger inga intervjuer i samband med utgivningen av sin nya diktsamling.
Det har under hela den hĂ€r tiden varit tyst frĂ„n Katarina Frostenson. Men den som tror sig fĂ„ nĂ„gon slags kommentar genom att lĂ€sa âSju grenarâ tror sig fel. Ăven om boken inleds med en kort dikt dĂ€r det stĂ„r âbladet bortryckt frĂ„n din munâ.
"Sju grenar" pĂ„minner nĂ„got om Frostensons förra diktsamling âSĂ„nger och formlerâ frĂ„n 2015, som hon tilldelades Nordiska rĂ„dets litteraturpris för Ă„ret dĂ€rpĂ„. De Ă€r bĂ„da skrivna pĂ„ ett för Frostensons poesi ovanligt rakt och prosaiskt sprĂ„k.
I âSĂ„nger och formlerâ tog förlusten av en moder upp syret, gjorde himlen hög. Vem kan glömma raden âAtt gĂ„ ut i vĂ€rlden utan en mor i denâ? En mor skymtar förbi Ă€ven i nya boken â âsom varelse var jag av en annan art Ă€n min mor/ det avstĂ„ndet gav mig mitt sprĂ„kâ â men inte med samma akuta smĂ€rta. HĂ€r Ă€r det i stĂ€llet slĂ€kten som stĂ„r i fokus. Titeln pĂ„minner om grenar pĂ„ ett slĂ€kttrĂ€d men boken Ă€r ocksĂ„ uppdelad i sju kapitel, sju grenar ut frĂ„n bokens rygg.
NĂ„got annat som kĂ€nns igen frĂ„n förra diktsamlingen Ă€r styckena som handlar om avfall och sophantering. FrĂ€mst handlar det om jagets egna sopor men ocksĂ„ om att jaget i bĂ„da böckerna betraktar personer som arbetar med eller grĂ€ver i skrĂ€pet: âSophĂ€mtaren rĂ€ckte en sĂ€ck till den samlande (âŠ) jag följer efter (âŠ) svartklon hittar metall/ tar den/ och lyfter en tillknycklad silversak högt i skyn/ han ser sig om, söker/ med jaktblickâ. I âSĂ„nger och formlerâ Ă€r det i stĂ€llet en âmörk prinsessaâ som rotar i soporna med en hand som Ă€r "en sjöstjĂ€rna i luftenâ.
Jag förstÄr inte den hÀr blicken. Den privilegierades behov av att dikta om andras misÀr och dessutom ge den ett skimmer Àr inte bara osmakligt, det Àr ocksÄ ganska ointressant som litteratur. Jag tycker inte om det.
Jagets egen smĂ€rta rör sig mycket kring skrivandet: âden vĂ€rken som inte gĂ„r över/ att tvingas vĂ€lja bland orden.â Medveten om att det Ă€r nĂ„gon med 17 diktsamlingar bakom sig som skriver Ă€r det bĂ„de lĂ€tt och svĂ„rt att ta det pĂ„ allvar. NĂ€r det i stĂ€llet stĂ„r âDet gör ont att det inte gör ontâ kĂ€nns det hĂ„rdare, dĂ€r har vi det!
Ett mantra i boken Ă€r âvĂ€rlden Ă€r hĂ€r hela tidenâ, den upprepningen förstĂ€rker kĂ€nslan av avstĂ„nd, det avstĂ„nd som jag upplever finns mellan diktjaget och vĂ€rlden. NĂ€r jaget i början av boken flanerar stĂ„r det âbilradion skruvas uppâ och jag hajar plötsligt till. Jag trodde att det stod âskruvar upp bilradionâ, trodde att det var jaget som gjorde nĂ„got, men det Ă€r bara en bil som kör förbi, avlĂ€gsen ocksĂ„ den.
Det Ă€r samtidigt en bok om att Ă„ldras. En vĂ€ninna har drabbats av demens: âhon skingras.â Eller det hĂ€r: âeviga kĂ€nslan av leda/ vĂ€rlden Ă€r gammal och blicken slĂ€ckt/ eller/ det Ă€r kanske bara/ jag som Ă€r gammal.â
Nu blir det poesireklampaus: den som vill lĂ€sa en bok om Ă„ldrande fĂ„r inte missa Gloria Gervitz âMigrationerâ. Slut pĂ„ reklamen.
Inte sÀllan refererar Katarina Frostenson i den nya boken precis som i tidigare verk till ramsor och visor och en och annan lustighet fÄr ocksÄ plats, men personligen lÀngtar jag tillbaka till de tidigare och mer strÀngt hÄllna verken.
Jag kommer att tÀnka pÄ en enkel och vacker rad ur "Joner" frÄn 1991: "Det blÄser över sakerna. VÀrlden."