Starkt argument för litterÀrt kanon

EssÀist. Anders Cullhed Àr professor i litteraturvetenskap och författare.

EssÀist. Anders Cullhed Àr professor i litteraturvetenskap och författare.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Bokrecension2017-12-16 15:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

“Man kĂ€nner bĂ€ttre nĂ€r man vet mer.”

De orden av den Ă„lĂ€ndska författaren Ulla-Lena Lundberg kommer för mig nĂ€r jag lĂ€ser litteraturprofessorn Anders Cullheds tjugosex essĂ€er – eller som han sjĂ€lv föredrar att skriva “essayer” – om sin högst personliga litterĂ€ra kanon som omfattar verk frĂ„n flera tusen Ă„r.

Utan nĂ„got som helst mĂ€strande visar han nĂ€mligen hur litteraturhistoriska kunskaper kan berika lĂ€supplevelsen, han sammanför sina författare, han fĂ„r dem att, som han sjĂ€lv uttrycker det, “trĂ€nga ihop sig en smula, som om de alla – bildligt talat – bodde i samma stad”, han lĂ„ter dem “ta en paus frĂ„n glömskan” genom att samtala med varandra. I en essĂ€ om vanitas, alltsĂ„ fĂ„fĂ€nglighetsmotivet, finns den finlandssvenska modernismens portalgestalt mellan Rydberg och TegnĂ©r, men i vidare mening fĂ„r hon (som Cullhed sjĂ€lv pĂ„pekar) ocksĂ„ samtala med Sor Juana, nunnan och poeten som levde pĂ„ 1600-talet i det vi idag kallar Mexico City och som förekommer i en helt annan essĂ€ som handlar om barockens feminism.

Pedagogiskt imponerande Ă€r essĂ€erna om begrepp som inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r sjĂ€lvklara för alla och envar: “vanitas”, “trop”, “den höviska kĂ€rleken”.

Cullhed klargör betydelsen utan nedlĂ„tenhet, liksom i förbifarten – precis som den skick-liga essĂ€isten bör – och han exemplifierar brett och inspirerande.

LÀttast pÄ hand, ja, rentav lekfull förefaller han mig i essÀn om den finlandssvenska poeten Tua Forsström, den enda levande författaren i samlingen och dÀrmed nu kanoniserad. Med all rÀtt, vill jag skynda mig att tillÀgga.

Mest omedelbart berörd blir jag Ă€ndĂ„ av nĂ„gra rader i essĂ€n om diktarna och spanska inbördeskriget, nĂ€mligen citat ur W H Audens dikt “Spanien 1937”, bönen till det som (kanske) Ă€r en gudom: “Grip in. O, stig ner som en duva/eller en rasande far eller en mild ingenjör, men stig ner!”

UngefĂ€r sĂ„ Ă€r vi mĂ„nga som bett under de mĂ„nga Ă„r som kriget i Syrien har pĂ„gĂ„tt. Och vi lĂ€r ocksĂ„ kunna instĂ€mma i Audens bittra slutsats: “Historien kan bara beklaga/de besegrade men ger varken hjĂ€lp eller nĂ„d.”

Och kanonbegreppet? Ja, Cullhed vÀnder och vrider pÄ det med stor skicklighet, han konstaterar att klassiker fÄr kÀmpa för sin existens, de blir inte klassiker för att nÄn snorkig smakdomare har avgjort saken Ät oss.

Men eftersom den litteratur de unga möter i klassrummet har en sÄ stor betydelse tycker han att man gott kunde sÀtta upp en för skolor rekommenderad, mÄngsidig lista över de verk som betytt mest.

“Det behöver inte vara mĂ€rkvĂ€rdigare Ă€n sĂ„,” konstaterar han lugnt.

SjÀlv hÄller jag med.

Litteratur

Tidens guld: essayer om kanon, liv, poesi

Bokförlaget Faethon

Kanonbegreppet? Cullhed vÀnder och vrider pÄ det med stor skicklighet,