Texter frÄn de hjÀrtlösa Ären

En rasande Johannes Anyuru skriver drabbande om vÄld, förnedring och rÀdsla.

Johannes Anyuru debuterade som poet med den hyllade "Det Àr bara gudarna som Àr nya" (2003). Sedan dess har han gett ur flera prisade diktsamlingar och romaner.

Johannes Anyuru debuterade som poet med den hyllade "Det Àr bara gudarna som Àr nya" (2003). Sedan dess har han gett ur flera prisade diktsamlingar och romaner.

Foto: Kim Efraimsson

Bokrecension2018-07-13 08:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

”En hjĂ€rtlös tid” kallar Johannes Anyuru 2000-talet i boken ”Strömavbrottets barn”. Varför gick högerpopulismen in i maktens centrum i exakt samma ögonblick som rasismen verkade krossad? Det Ă€r frĂ„gan han grubblar pĂ„.

Bokens texter handlar om konst, vĂ„ld och fred och rör sig i ”skĂ€rningspunkten mellan konst och politik, mellan skrift och liv”.

I vassa analyser med poetisk lyster vidrör han sitt eget skrivande, den vita medelklassens konstsyn, grĂ€srotsinitiativet Pantrarnas betydelse, islam samt den medeltida inkvisitionens nutida motsvarighet. ”Vi lever och skriver Ă„terigen i den öppna tortyrens tidsĂ„lder”, konstaterar han.

Johannes Anyuru föddes 1979 som son till en afrikansk stridspilot som flytt till Sverige undan diktatorn Idi Amin. Fadern, högutbildad och ambitiös, slet i hamnen i sitt nya land medan framtidsdrömmarna tynade bort.

2017 fick Anyuru Augustpriset för sin roman ”De kommer att drunkna i sina mödrars tĂ„rar”. I ”Strömavbrottets barn” berĂ€ttar han hur han som 17-Ă„ring fick syn pĂ„ en dikt av Allen Ginsberg och fĂ„ngades av poesin.

”Flyktkapsel”, ”trojansk hĂ€st” och ”posttraumatiskt symtom” kallar han sitt skrivande.

FrĂ€nt avfĂ€rdar han Makode Lindes ”Painful cake”, tĂ„rtan, förestĂ€llande en svart Venus, som blev mediesak nĂ€r dĂ„varande kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth högg in pĂ„ den pĂ„ Moderna museet och huvudet skrek.

Om jippot skriver Anyuru: ”Jag var inte intresserad av att ifrĂ„gasĂ€tta Lindes konst eller hans och hans beundrares rĂ€tt att uttala sina ofta oerhört platta tankar. Det som intresserade mig var varför vissa konstverk blev populĂ€ra hos den samtida vita medelklassen samtidigt som andra bara blev lĂ€sta som brus eller lĂ€ten.”

Drabbande skriver Anyuru om vÄld, förnedring och rÀdsla. Hans raseri Àr uppenbart nÀr han ger exempel frÄn en svensk koloni pÄ hur n-ordet börjar dyka upp pÄ skeppslistor dÀr svarta mÀnniskor rÀknas upp som varor tillsammans med rom och socker.

Om hatet mot muslimer konstaterar han att det Àr fel vare sig vi kallar det en ny sorts rasism eller inte. Och rÀdsla definierar han inte som kÀnsla utan som minne, begriplig bara för den som erfarit den.

Sammantagna tar han ”dessa hjĂ€rtlösa Ă„r” vi just genomlevt som bevis för att framtiden Ă€r död. Och han hĂ€vdar att det drömda samhĂ€lle som multikulturalismen mĂ„lade upp pĂ„ 1990-talet aldrig kommer att finnas lika lite som det svensksvenska Sverige som nationalisterna sörjer aldrig fanns.

Litteratur

Johannes Anyuru

Strömavbrottets barn – Texter om konst, vĂ„ld och fred 2010–2018

Norstedts