Uppsala Akademiska Kammarkör (UAK) konserterade i måndagskväll i Helga Trefaldighets kyrka. Kören kommer att tjänstgöra som övningskör i sommarens Master Class-kurs i kördirigering som leds av universitetets Director cantorum, Stefan Parkman, tillika UAK:s dirigent sedan 1983. Vid konserten medverkade också domkyrkoorganisten Olle Johansson, som solist och ackompanjatör. Förutom avsnitt ur Bachs Johannespassion upptog programmet exempel på nordisk körlyrik, en djärv men väl fungerande blandning. De flesta av verken förekommer i repertoaren för dirigeringskursens studenter.
Ett orgelsolo inledde konserten, Bachs pampiga Fantasi i g-moll. Organisten utnyttjade väl orgelns resurser och spelade fint ut de skilda delarna, magnifikt och stillsamt, mot varandra. UAK visade omedelbart sin höga klass genom att inleda med Vagn Holmboes Benedic Domino, anima mea ur hans Liber canticorum, med sopran- och tenorsolo ur kören. I två stycken ur Sven David Sandströms Four Songs of Love demonstrerade kören sin ingående bekantskap med verk av en kompositör som man följt under flera decennier och hedrats med flera uruppföranden. Kyrkans akustik passade Sandströms klangvärld mycket väl, med den typiskt breda paletten av höga och låga toner. Einojuhani Rautavaaras sånger, med texter av Garcia Lorca, innehåller i andra sången en uppvisning av damrösternas omfång i mäktiga glissandon. I tredje sången hörde vi sopranen Mia Niklasson som solist.
Så var turen kommen till avsnitten ur Johannespassionen. Man stannade inom den del som skildrar rättegången med Pilatus som domare. Förutom kören medverkade evangelisten och Pilatus som solister – här gjorde Stefan Parkman en utomordentlig insats som dirigent och i evangelistens halsbrytande parti. Rollen som Pilatus sköttes mycket skickligt av Ivar Murelius. Vi kan med stora förväntningar se fram emot en ny, scenisk version med UAK under hösten.
En skönt klingande Konsert i vårkvällen avslutades med fyra svenska klassiker, två av Alfvén, Aftonen och Dalvisa, en av Oskar Lindberg, Pingst och slutligen Waldemar Åhléns Sommarpsalm, som även publikens körsångare inbjöds delta i.