Andlig hänryckning
Den första av två Sacred nights, del av den pågående Sacred Music Festival, fick konserthuset att leva upp på fredagskvällen skriver Per A F Åberg.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Från Mayotte kommer damkören Deba vars program började med sång av liturgisk karaktär med recitativ och körbakgrund avlöst av gungade, rytmisk sång med dansinslag där armar och händer var i perfekt samspel med sången. Sången lät sig inte placeras in i någon tonart och som ofta i folkmusik förekom kvartstoner. Långa sekvenser skapade en närmast meditativ stämning.
Qawwali är ursprungligen sufisk musik med mystiska inslag. Dess främsta företrädare idag, Faiz Ali Faiz med åtta musiker och Titi Robins kvartett tog över och intensiteten blev genast en annan. Det började försiktigt med endast Robins mandolin mot dragspelets bordunton men snart föll Faiz' ensemble in och skapade med rytminstrument och handklappningar ett härligt, svängigt gung som allteftersom accelererade. Faiz fanns hela tiden i centrum med sin intensiva röst. Man hörde indiska, afrikanska och även andra influenser men mötet mellan musikerna resulterade i något alldeles eget.
Deras set var dock alldeles för långt (1:45 timme) och Trio X fick den otacksamma lotten att vid midnatt börja spela för en handfull kvarvarande lyssnare. Deras musik var helgjuten som vanligt men inte heller jag orkade stanna kvar till slutet.