BÀst pÄ svenska

Det blev svensk reggae av hög klass nÀr Stefan Warnqvist sÄg Kultiration och Livelihood i Konserthuset pÄ söndagen.

Livelihood vÀrmde upp publiken pÄ Konserthuset.

Livelihood vÀrmde upp publiken pÄ Konserthuset.

Foto: Nina Leijonhufvud

Konsert2007-12-10 09:58
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
PÄ senare Är har det kommit fram flera nya, svenska reggaeband av hög kvalitet. TvÄ av de bÀsta Àr Kultiration frÄn Göteborg och Livelihood frÄn Stockholm. I söndags kvÀll kunde Uppsalas reggaevÀnner avnjuta bÄda grupperna pÄ en gÄng i Konserthuset.
Inledande Livelihood stÄr för energisk och medryckande musik med reflekterande texter. Deras variant av rootsreggae, förgylld med slagverk, dubeffekter och mycket stÀmsÄng, fick snabbt i gÄng publiken. I Isabel "Syster Sol" Sandblom har gruppen en energisk frontperson, och stÀmsÄngen ihop med körsÄngerskan Caroline "Cajan" Odén Àr svÄrslagen inom genren.
LÄtarna fastnade som hÀftplÄster, samtidigt som det inte gick att ta miste pÄ engagemanget i dem. Ledsen för den tjej, en lÄt om mÀn som krÀnker kvinnor, och Boom boom chilla, om stress i tillvaron, Àr nÄgra av de lÄtar som visar hur viktiga texterna Àr för Livelihood.

Svensk folkmusik och experimentell rootsreggae Ă€r huvudingredienserna i Ă„ttamannagruppen Kultirations musik. Den har ofta en drömsk, meditativ kĂ€nsla mitt i de tunga rytmerna. NĂ€r detta kombineras med att dragspelaren Camilla Åström och blĂ„sarna David Byström och Johan Asplund fĂ„r mycket spelrum blir resultatet en spelning som dröjer kvar i minnet. I lĂ„ten Saraswati, en hyllning till kunskapens och musikens gudinna, hamnade alla bitar pĂ„ rĂ€tt plats och gruppen var i sitt esse.
Kultiration sjunger bÄde pÄ svenska och engelska, men allra bÀst Àr de nÀr de hÄller sig till modersmÄlet. Deras bÀsta lÄtar, som Under snön, En timme kvar att leva och avslutande publikfavoriten Rikemansgetto, bygger mycket pÄ den specifikt svenska sprÄkdrÀkten.

Ska man önska sig nÄgot av kommande Kultirationspelningar Àr det att frontmannen Marcus Berg artikulerar sÄngen tydligare. Liksom pÄ deras spelning pÄ reggaefestivalen i somras blev det ofta svÄrt att uppfatta vad han faktiskt sjöng. Han hamnade dessutom lite för lÄngt ned i mixningen, vilket Àr synd dÄ hans röst Àr som klippt och skuren för reggae.
En kvÀll som denna stannar dock detta vid en anmÀrkning i kanten. Svensk reggae av den hÀr kalibern Àr en fröjd för örat.

KULTIRATION

LIVELIHOOD
Konserthuset, söndag
LĂ€s mer om