Den 11:e september gick startskottet för brassfestivalen Signal i Lilla Gasklockan, i Gävle. Detta år kom invigningskonserten även till Uppsala och Missionskyrkan fylldes av blåsinstrumentens ljuva toner under onsdagskvällen.
Signal är en hyllning till brassinstrumenten och är ett samarbete mellan flera talangfulla förmågor inom genren. Festivalen presenterar en stor variation av deltagare och består av internationella såväl som unga musiker från Uppland och Gävleborg. Medverkande i konserten i Uppsala var brassmusiker från Gävles symfoniorkester, Stockholm Chamber Brass, Trombone Class Hanover och Linnékvintetten från Uppsala. Tillsammans med dirigenten Christian Lindberg framfördes verk av Schaefer, Byrd, Bourgeos, Monteverdi, Christian Lindberg, Händel, Andrea Tarrodi, Per Mårtensson, Tobias Broström, Madeleine Isaksson, Jesper Nordin och Paula af Malmborg.
Musiken spände över mer än fyra århundranden och den första delen av konserten präglades starkt av kontraster, där nutida konstmusik varvades med toner från renässansen. Kvällen började med ett verk av den kanadensiske kompositören Murray Schaefer, Music for wilderness lake. Likt ett vidundrande ljuddjur omringade musiken åhörarna redan från start och gjorde denne nyfiken på vad som komma skulle. De genomgående kontrasterna varierade konstant mellan lugn, rörelse, svagt och kraftigt.
Efter pausen så tog barocken ett stadigt grepp om publiken när Händels välkända verk Music for the Royal Fireworks fyllde lokalen. Arrangörens nytänkande innovationer för detta verk bidrog till att Händels fyrverkerier antog en ny skepnad.
I verket hade sex stycken musikaliska kommentarer, av nutida svenska kompositörer, blivit tillagda. Kombinationen bidrog ytterligare till att sammankoppla det förgångna med nytt tänkande. Detta fungerade stundtals väl, medan vissa kommentarer fängslade så distraherade andra dock för mycket från det huvudsakliga verket. Kvällen avrundades med det återkommande ljuddjuret med ett stycke av Murray Schaefer passande nog kallat Sunset.