Demian gör nackdelar till fördelar

Andreas Jakobsson såg Lars Demian långt bort från sommarkänslor och massproducerad solskenspop.

Lars Demians originella betoning och tajmning gör bland annat nödrimmen till dråpliga fullträffar.

Lars Demians originella betoning och tajmning gör bland annat nödrimmen till dråpliga fullträffar.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Konsert2009-10-15 10:31
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Valet av covers på nya ep:n Att inte vara Pär Gezzle är inte ironiska. Det hävdade Lars Demian i intervjun i UNT innan Katalinkonserten. Och även om hans "det är fint med en publik som förstår sig på poesi" efter Gesslecovern Nu kommer alla känslorna (på en och samma gång) talar emot det så är det nog sant. Problemet med covers är ofta att det låter för lika originalet och blir meningslösa, eller att så mycket energi läggs på att få dem att låta annorlunda att kraften i originalet går förlorat.

När Lars Demian gör covers består kopplingen till ursprungslåten mest av royaltyrättigheter. Det känns som om ingen annan spelat dem tidigare någonsin. Ovan nämnda Gesslelåt och Roxetteklassikern Listen to your heart låter i hans tappning dessutom som riktigt intelligent vismusik. Kanske säger det mer om Lars Demians egna texter än Per Gessles. Även i de egna låtarna vänder artisten det som haltar till en fördel med sin originella betoning och tajming. Både väl billiga skämt och nödrim blir dråpliga humorfullträffar.

De musikaliska egenheterna stärks på Katalin av att kompbandet bara består av en man. I dialog duon emellan stärks såväl, tangon som balkanbrass- och klezmerinfluenserna. Starkast när Tallroth hänger på sig tuban och bompar loss.
Lars Demian är varken någon Pär Gezzle eller Per Gessle. Halmstads sommarkänslor, strandliv och massproducerade solskenspop tränger aldrig in i hans artistsjäl annat än i förvrängd form.
Lars Demian
Katalin, Uppsala
14 oktober