En sömnig kväll på Katalin
Enligt Andreas Jakobsson gjorde Peps Persson en av sina sämre konserter på Katalin.
Foto: Scanpix
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det här är femte gången jag ser Peps Persson de senaste åren. Tre gånger har det varit kanonkonserter. Två gånger mestadels segt och tråkigt. Han är en humörartist.
När han är som bäst känner han av publiken. Går över från bluesen och alltför långa munspelssolon, till de mer lättlyssnade reggaelåtarna, precis när publiken fått nog. Han gör piruetter med gitarren och skämtar med publiken. Och trots långa bluessessioner, som mest underhåller musikerna själva, går publiken alltid hem nöjda.
Antagligen känner han av publiken när han är på dåligt humör också, men struntar i den. Han bjuder visserligen på hits, som Sneda figurer och Falsk matematik. Men han spelar mer munspel än sjunger och det lyfter aldrig riktigt. Och konserten består av två ganska korta set med en frustrerande lång paus mellan.
Blodsbandet gör som vanligt en oklanderlig insats när de showar och bollar solon mellan varandra. Men när huvudpersonen stundtals är nästan osynlig så hjälper det inte. Inte heller hjälper avslutande Oh Boy, och Styr den opp i det enda extranumret. Peps Persson är en lynnig artist och det är bara att acceptera.
Peps Persson
Katalin, Uppsala, torsdag
Katalin, Uppsala, torsdag