En välklingande konsert
Gunnar Tibell hörde en konsert av hög kvalitet med ett originellt program,när Uppsala Kammarkör gästade Musikens hus på söndagen.
Uppsala kammarkör sjunger i UKK
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den prisbelönta amerikanska kompositören Abbie Betinis stod för en stor del av det urval kören gjort. En av hennes specialiteter är att skriva musik till texter på många språk, både från medeltiden och vår egen tid. Exempel gavs redan i de två första verken där den nutida Elizabeth Jennings Spell of the Elements och den medeltida Thomas à Kempis Jerusalem Luminosa fått sin musikaliska dräkt. Kören uppvisade fina kvaliteter i sina tolkningar och dirigenten hade full kontroll över såväl sång som talade och viskade partier. I det sakrala stycket om Jerusalem var det synkoperna som fick representera nutiden. Senare i programmet återkom Betinis med några avsnitt ur Songs of Hafez, From Behind the Caravan, sjungna på medeltida persiska!
Exempel på Morten Lauridsens körmusik gavs i ett känsligt och dynamiskt framförande av La Rose Complète till Rilkes dikt. Franck Krawczyks transkription för blandad kör av Samuel Barbers Adagio karakteriserades av skön balans och en utmärkt expansion upp till den höjdpunkt som finns i stråkoriginalet. Negro spirituals och nutida musik av Edward Henderson och Eric Whitacre förekom också i den totalt sett mycket välklingande konserten.
Sexmannabandet Zibur fyllde ut programmet med typisk klezmermusik, välspelad och fint varierad.
Uppsala Kammarkör med gäster
Konserthuset, Uppsala, söndag 7 februari
Konserthuset, Uppsala, söndag 7 februari