Eric Gadd är bäst på svenska
Eric Gadds turnépremiär i Uppsala visade att han gör sig allra bäst när han sjunger på svenska, skriver Stefan Warnqvist.
Foto: Pelle Johansson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sedan debutalbumet för över tjugo år sedan har Eric Gadd utvecklats från en lätt pubertal Princekopia till en helt unik kraft i svenskt musikliv. Skillnaden mellan då och nu blev särskilt påtaglig när han och hans musiker framförde de svenskspråkiga låtarna från det senaste albumet Stockholm står kvar, men jag ligger. Den karaktäristiska falsettsången är ett av Gadds trumfkort och har bara blivit bättre med åren. Hans röst var i god form på turnépremiären och redan inledande Tvåhundratusen var ett triumferande styrkebesked.
Låtlistan på spelningen balanserade mellan de största radiofavoriterna och ett antal från senaste albumet, ungefär som man skulle kunna förvänta sig. Gadd själv såg ut att trivas bäst när han och bandet framförde det nya materialet. Som textförfattare inte minst är han som mest fängslande när han skriver på sitt modersmål, och såväl titelspåret som pärlan Om du älskar bevisade detta med all tydlighet. Den hundraprocentiga inlevelsen av sexmannabandet bakom Gadd förgyllde dessa låtar, med blåsarduon Goran Kajfes och Per "Ruskträsk" Johansson som de klarast lysande stjärnorna.
Inte riktigt lika briljant blev det när de välkända hittarna spelades. Jämfört med en del tidigare spelningar blev det ganska stelt när till exempel Do you believe in me och The right way dök upp. Kvällens huvudperson gav intrycket att han hunnit spela dem lite för många gånger genom åren för att det ska vara riktigt roligt längre. Wish I med sitt souliga ös utgjorde ett undantag när det gällde de gamla örhängena, annars var det smakproven från det årsfärska albumet som gjorde störst intryck.
Efter bara dussinet låtar gick Gadd av scenen trots god respons från åhörarna, men kom förstås tillbaka för två omgångar extranummer. Lite förvånande var att tre av de fyra låtarna som spelades efter ordinarie set var hämtade från samma album, det snart två decennier gamla Hurra du lever pang du är död. Samtidigt underströk Gadd här ännu en gång att han är som allra bäst på svenska.
Eric Gadd är fortfarande en säregen talang, och om några fler svenskspråkiga låtar får ta plats på spelningarna kan nästa spelning nå snäppet högre än vad denna gjorde.
Eric Gadd
Katalin, fredag 24 oktober
Katalin, fredag 24 oktober