Ett ös som få ens kan drömma om
Timbuktu bevisade ännu en gång att knappast någon svensk artist kan matcha honom live, skriver Andreas Jakobsson om konserten på Katalin.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Känsla för dramatik saknar den skånske ordvrängaren inte heller. Halvvägs in på konserten återförenas Timbuktu till publikens jubel och den gamle vapendragaren Chords, vilka inte har uppträtt tillsammans på ett år.
Efter att ha sett Timbuktu åtta gånger genom åren känns det som att jag kan huvuddragen i hans liveestetik, men han lyckas ändå alltid överraska på något sätt. Det har varit att plocka in storbandet Damn! i showen, skelettfrack, intimfunk och så den vansinniga konserten på Roskildefestivalen förra sommaren där han, bandet och gästartisterna överträffade sig själva på alla plan.
Den här konserten blir liksom nya albumet en ojämn blandning av alla timbuktska egenskaper. Musikaliskt kaos, en rappare som ständigt studsar för att nå upp till de andras huvudhöjd och ett ös som få ens kan drömma om att efterlikna.
Att det senaste albumet En high 5 och en falafel känns som rapparens andra mellanskiva i rad verkar inte spela någon större roll. Med funkbandet Damns hjälp har han inga problem att blåsa sväng ens i de svagare låtarna.
Det blir ingen konsert som jag kommer att minnas speciellt väl om några år. En kväll med Timbuktu på schemat betyder dock alltid stor underhållning. Och extranumrets Alla vill till himmelen men ingen vill dö bevisar än en gång att knappast någon svensk artist kan matcha honom live, trots att det var ett tag sedan han gav oss en riktigt svängig hitlåt.
MUSIK
Timbuktu & Damn!
Katalin, Uppsala, torsdag
Timbuktu & Damn!
Katalin, Uppsala, torsdag