Filmisk show på Parksnäckan
Parksnäckan har garanterat aldrig varit närmare slutscenen i kultfilmen Dirty Dancing som i slutet av Kvartet Traktor och Eldflugornas show Ardére, tror Andreas Jakobsson.
På Kvartet Traktors Myspacesida står Emir Kusturicas film Svart katt, vit katt som en av influenserna.
Foto: Staffan Claesson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Även om det inte skulle bli en speciellt rolig film så räcker det långt musikaliskt. Särskilt när musikerna drar upp tempot och när de bryter av med ett par klezmerlåtar.
- Vi har inga ambitioner att spela äkta romsk musik. Vi spelar bara det vi tycker är bra, säger basgitarristen David Olof Kronlid.
Med Kvartet Traktors stundtals lysande tolkningar rullande på trumhinnan är det omöjligt att inte fundera på vad som är mer äkta än musiker som spelar det de tycker om. Och deras naiva okunnighet känns ganska mycket som ett spel för galleriet. De kanske inte kan varje låts hela historia, men när det gäller att spela den har de full koll.
Än mer filmlikt eller i alla fall teaterlikt blir det efter pausen. Akrobatgruppen Eldflugorna bjuder på en eldshow, som skulle ha vunnit mycket på att inte framföras mitt i kvällssolskenet. Den diffusa handlingen förbryllar mer än att tillföra något, men konsterna och dansen i sig innehåller tillräckligt med dramatik för att stå för sig själv.
Kvartet Traktor, som nu flyttat till ena hörnet av scenen, förvandlas till bakgrundsmusiker, vilket är lite synd. Det är svårt att höra nyanser med blickfånget fullt av eld. Det vägs dock upp av en smittande entusiasm och våghalsiga trick. Speciellt slutet där halva publiken dansar vilt på scenen gör att knappast någon går hem utan ett leende på läpparna. Parksnäckan har garanterat aldrig varit närmare slutscenen i 80-talsfilmen Dirty Dancing.
MUSIK
Kvartet Traktor och Eldflugorna
Parksnäckan, Uppsala, onsdag 25 juni
Kvartet Traktor och Eldflugorna
Parksnäckan, Uppsala, onsdag 25 juni