Final med ovanlig konsert

Per A F Åberg lyssnar pĂ„ en lite ovanlig konsert i Giresta kyrka.

Foto: Fotograf saknas!

Konsert2016-01-02 21:40
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Giresta Kyrkas Musikstiftelse avslutade höstsĂ€songen tvĂ„ dagar in pĂ„ det nya Ă„ret med en litet ovanlig konsert, bĂ„de vad avser instrument och program. Trumpetvirtuosen Filip Draglund hade sĂ€llskap av mĂ€sterackordionisten Daniel Andersson och pianoekvilibristen Peter Friis Johansson. Filip Draglund var huvudattraktionen men hade mycket god support av de andra tvĂ„. Alla Ă€r de mĂ€stare pĂ„ sina instrument och deras tekniska skicklighet Ă€r imponerande. Sedan ungefĂ€r ett Ă„r har de spelat tillsammans och funnit en intressant repertoar för den nĂ„got udda kombination som deras instrument utgör. Första avdelningen bestod dock av sentida verk, varav flera klassiker för trumpetare: ”Entrada” av Honegger, en sonat av Hindemith och ”LĂ©gende” av rumĂ€nske tonsĂ€ttaren George Enescu, samtliga verk för trumpet och piano. Entradan var ett frejdigt uppfordrande, litet svĂ€ngigt stycke medan den tresatsiga sonaten var uppbyggd av lĂ„nga melodilinjer som ledde tankarna till en mödosam vandring utmynnande i den avslutande satsens mĂ€ktiga, uttrycksfulla sorgemusik. Enescus LĂ©gende var en bjĂ€rt kontrast; ett melodiskt, melankoliskt, franskinspirerat stycke med ett explosivt mellanspel som dock avslutades stilla och lugnt. Andersson och Johansson fick varsitt solotillfĂ€lle. Den förstnĂ€mnde lĂ€t den eteriskt meditativa Aria ur Partita concertante no 1 av Vladimir Zubitskij uppfylla kyrkorummet frĂ„n lĂ€ktaren; den andre framförde den mĂ€rklige norske kompositören Ketil Hvoslefs ”il Cotino il”, ett energiskt pianostycke dĂ€r en figur i diskanten envetet upprepas tills de sista tre takterna kommer som en befriande upplösning.

Andra avdelningen inleddes med ett spĂ€nnande arrangemang av Vivaldis ”Vintern” dĂ€r trumpetstĂ€mman satte utövaren pĂ„ svĂ„ra prov. Jag lyssnade sĂ€rskilt gĂ€rna pĂ„ pianot som tog hand om orkesterstĂ€mmorna, dĂ€r Peter Friis Johansson lekte fram improviserade drillar och ornament. Det var imponerande och publiktillvĂ€nt. PĂ„ detta följde Astor Piazzollas ”L’inverno Porteño”, vinter i Buenos Aires, dvs egentligen sommar, men Piazzollas musik Ă€r inte programmusik som Vivaldis utan förmedlare av stĂ€mningar. Det var driv i tangotakt med Anderssons accordion som rytmisk hörnpelare. I de tvĂ„ följande Piazzolla-verken ”Milonga del Ángel” och ”Se armó” hade de tre instrumentalisterna jĂ€mbördiga roller. Tangorytmen var mindre framtrĂ€dande och ett jazzigt tonfall tog sig in. I extranumret ”Tomo y obligo” rĂ„dde en tĂ€t stĂ€mning som underströk för oss att dessa tre mĂ€n, liksom porteños, tar tangon pĂ„ allvar.

Konsert

Filip Draglund

Giresta kyrka

Lördag

LĂ€s mer om