Hiphopkungen regerade Globen
I Andreas Jakobssons värld har Jay-Z gått från gnälligt småirriterande till hiphopens obestridliga kung.
Hip hop-ikonen Jay-Z spelar på Globen i Stockholm.
Foto: Bertil Ericson/Scanpix
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På Lil Waynes nysläppta album Tha Carter III gastar sydstatsrapparen om att han är sig själv gånger tre. Som för att slå honom på fingrarna visas Jay-Z:s ansikte under låten 99 problems så många gånger på storbildsskärmen att det känns som att vara med i spegelsalsscenen i någon risig 80-talsthriller.
Den svenska publiken är så glad över att Jay-Z är i Sverige för första gången på 12 år att hela Globen redan på den första låten ser ut som en enda stor dansande ståplatssektion. Enkla men effektiva medel används för att få det att svänga även på scenen. På tre stora bildskärmar klipps Jay-Z in i rörliga bilder så att det hela tiden händer något. Men framförallt undviker han den klassiska hiphopfällan där artisterna vräker på så hårt att alla nyanser och all text helt faller bort.
Inför spelningen sade någon att Jay-Z bara spelar hits och i stort sett stämmer det. Det är svårt att tänka sig en generösare låtlista. Song Cry, The Bounce och Hard knock life (Ghetto anthem) gör publiken mer tänd än vad som borde vara möjligt. Jay-Z svarar med att säga att han älskar Sverige så övertygande att man tror honom. Och efter den krossande tunga avslutningen med Encore är extranummer överflödiga.
Jay-Z
Globen, Stockholm,
torsdag den 19 juni
Globen, Stockholm,
torsdag den 19 juni