Inte pärlor för svin

Det var verkligen musikaliska pärlor konstaterade Gunnar Tibell när han hörde den sista konserten i årets upplaga av Sacred Music: Sacred Pearls.

Konsert2010-11-08 13:29
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så tog den slut årets Internationella festival för sakral musik, med en stor konsert inför stor publik i Konserthusets stora sal. Sakrala pärlor fick den heta och det var också vad som bjöds av Uppsala Kammarorkester, Uppsala Akademiska Kammarkör, solisterna Karin Roman och Karl-Magnus Fredriksson samt recitatören Pernilla August, allt under ledning av universitetets körprofessor Stefan Parkman.

Med Förklädd gud, Lars-Erik Larssons finstämda Lyriska svit, op. 24, till text av Hjalmar Gullberg, inleddes konserten. Man kan konstatera att den förblivit en favorit hos många och att dess inte alltför komplicerade budskap går hem via orkester, kör, solister och recitatör. Dirigenten hade allt i sin hand och orkestern strök under med väl instuderad, stämningsfull klang. Den "pipa" som Gullberg harangerar i sin dikt sköts av oboen och kändes väl värd att prisa i sammanhanget.

I pausen före nästa avdelning kunde den del av publiken som ville delta i Hallelujah-kören öva sina stämmor i var sitt hörn av konserthusets foyer - säkert unikt! Sedan kom så pärla efter pärla ur den sakrala repertoaren för orkester, kör och solister. Bach, Mozart och Händel presenterades i körer och arior ur berömda mässor, passioner och oratorier.
Med inledningskörerna ur Magnificat och Herr, unser Herrscher ur Johannespassionen, två starkt kontrasterande Bach-verk, sattes genast den höga standard som karakteriserade programmets andra avdelning. Körsatserna Lacrimosa ur Mozarts Requiem, och Sanctus-Osanna ur Mozarts c-mollmässa fanns också med. Solisterna fick speciellt glänsa i Händels mäktiga basaria The Trumpet shall sound ur Messias och i den sköna sopranarian Et incarnatus est ur Mozarts c-mollmässa, Ytterligare sopranläckerheter bjöds i form av Rejoice ur Messias.

Till slut kallades publikens djärva korister upp på scenen för att tillsammans med UAK sätta punkt för årets festival. Troligen en bit över hundra sångare prisade därigenom sitt eget mod, festivalens innehåll och dirigentens välvalda "önskekonsert" genom att framföra Händels Hallelujah-kör ur oratoriet Messias.

Konserthusets stora sal, söndag
Sacred Pearls
Uppsala Kammarorkester, Uppsala Akademiska Kammarkör
Solister: Karin Roman, sopran, Karl-Magnus Fredriksson, baryton
Pernilla August, recitation