Intensivt och avancerat

I Thunbergssalen i Botaniska trädgården genomfördes under måndagskvällen ett annorlunda program med SCAS (Swedish Collegium for Advanced Study) och Musicum som arrangörer, skriver Gunnar Tibell.

Konsert2012-05-22 13:19
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Thunbergssalen i Botaniska trädgården genomfördes under måndagskvällen ett annorlunda program med SCAS (Swedish Collegium for Advanced Study) och Musicum som arrangörer. Det handlade om att bjuda på en populärvetenskaplig föreläsning följd av en konsert.

Som röd tråd hade man lyckats få evenemanget att handla om strängar, både i form av fysikens strängteori, och som en beteckning på medverkande instrument: stråkar och pianosträngar.

Gabrieli Veneziano, välkänd teoretiker, inledde med en lärd utläggning om en dröm som Albert Einstein hade under hela sitt liv, nämligen att på något sätt förena tyngdkraften med den kvantteori som utvecklats i början av 1900-talet. Till hans stora besvikelse förblev hans försök en dröm. Möjligen har man nu kommit en bit längre på vägen med den strängteori som började studeras i slutet av 1960-talet, inte minst av dagens föreläsare och många av hans teoretikerkollegor. Ett stort problem är fortfarande hur man ska kunna åstadkomma experimentella prövningar av de teoretiska förutsägelserna.

Staffan Scheja, universitetets gästmusiker sedan flera år, fortsatte programmet tillsammans med tre medlemmar i Stenhammarkvartetten, Per Öman, violin, Tony Bauer, altfiol och Mats Olofsson, cello. En pianokvartett från årsskiftet 2004-05, av den amerikanske tonsättaren Steven Stucky, framfördes med tonsättaren själv i publiken. Just denna komposition visade sig erbjuda oerhört intensiv musik, både i snabba och långsamma avsnitt, tekniskt avancerad för alla instrument och kanske speciellt för pianopartiet. Ensemblens framförande var mycket skickligt och de intentioner tonsättaren själv beskrivit tolkades till fullo.

Anders Hillborg, en av våra mest kända och spelade svenska komponister svarade för den avslutande stråkkvartetten, Kongsgaard Variations. Han var också närvarande och kunde berätta hur han tematiskt inspirerats av den långsamma satsen i Beethovens sista pianosonat, som ofta identifieras med beteckningen Arietta. Stråkmusikerna fylldes upp till en kvartett genom att Peter Olofsson kom in som förste violinist. Mycket vackert tolkades Hillborgs musik, speciellt i den del som han själv kallar en koral för alla fyra instrumenten i ackordspel.

I samma omgivning presenteras om en vecka verk av deltagarna i den Master Class för komponister som just startats vid Uppsala universitet.

Musik

Föreläsning och konsert i Thunbergssalen, Botan

Medverkande: Professor Gabrieli Veneziano, Staffan Scheja, piano, och Stenhammarkvartetten

Föreläsning: Strängar och Einsteins dröm om förening av två krafter i naturen

Musik av Steven Stucky och Anders Hillborg.