Sveriges koolaste jazzkatt och stan's saltaste böna var ett bra val att inleda den allra första sÀsongen för nystartade Jazzbaren. I en intim salong dÀr man i stort sett kÀnde sig som en i bandet fick de till en varm och inbjudande stÀmning. Det Àr bara att gratulera Uppsala Àn en gÄng till att ha en sÄdan eldsjÀl som Katalin Vargas, som bÄde vill och vÄgar satsa pÄ nÄgot nytt. Inledande lÄten "Time after time" kunde vÀl ses som en hyllning till just henne.
Viktoria Tolstoy och Svante Thuresson hade en fin kemi tillsammans och kompletterade varann fint. Strax 81-Ärige Svante och knappt hÀlften sÄ gamla Viktoria visade tydligt att de trivdes tillsammans och det smittade av sig till publiken som fyllde varje ledig plats.
BÄda har ju stor rutin och gav den dÀr kÀnslan av sÀkerhet som kÀnns sÄ skön för publiken. Rösterna gjorde sig ocksÄ bra tillsammans, liksom temperamenten, frÄn Svantes tillbakalutade till Viktorias med explosiva. Var och en fick utrymme för egentid ocksÄ. TyvÀrr blev det dock inget frÄn Tolstoys fina album "Meet Me at the Movies" som kom förra Äret. Men det var sÄ mycket annat som satt fint sÄ vi förlÄter.
Mellansnacken prÀglades av humor och spelglÀdje, inte minst bidrog trion bakom till detta. Inte helt purunga pianisten Claes Crona (drar vÀl Ät Svantes Älder), basisten Mattias Svensson och trummisen Rasmus Kihlberg (som rÄkar vara gift med Viktoria dessutom) drog ett vÀl sÄ stort lass för att det hela skulle bli sÄ lyckat.
Alla tre fick ocksÄ bra med utrymme för eget solospel. Claes Crona Àr ju en ypperlig pianist och han fick visa det gÄng pÄ gÄng under kvÀllen. Det Àr en konst att variera sig nÀr man har ett solo i varje lÄt. Snart sagt varje lÄt hade ocksÄ ovanligt nog ett bassolo, nÄgot som Mattias Svensson förvaltade skickligt och personligt.
Till höjdpunkterna under kvÀllen hörde en högst originell tolkning av Duke Ellingtons "Caravan" dÀr bÄde skicklighet och humor utgjorde grundstenarna. NÄgra tolkningar av Beppe Wolgers svenska texter till amerikanska jazzlÄtar lyste ocksÄ upp. Denne mans finurligt poetiska texter förtjÀnar verkligen att försvaras mot glömskan.
Avslutande "It aint worth a thing if it aint got that swing" fÄr ses som en sammanfattning. För bÄde musiker och stÀllet sjÀlvt svÀngde verkligen, precis som en jazzklubb ska göra.