Intimt med Kajsa Grytt

Andreas Jakobsson ryggade tillbaka men njöt av Kajsa Grytts spelning på Katalin.

På 80-talet frontade Kajsa Grytt ett av landets största punkband Tant Strul. Sedan många år tillbaka är hon soloartist.

På 80-talet frontade Kajsa Grytt ett av landets största punkband Tant Strul. Sedan många år tillbaka är hon soloartist.

Foto: Staffan Claeson

Konsert2008-05-22 10:25
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
- Det är väl det här som kallas intimt, säger Kajsa Grytt när hon möter den lilla publiken på Katalin.
Och visst, att det är glest med publik runt borden gör sitt till. Men det är främst Kajsa Grytts kompromisslöst enkla och raka uttryckssätt som får mig att skruva på mig och rygga tillbaka lite. Som om det inte vore nog med en allvarlig, ensam kvinna med gitarr på scenen så låter Grytt till att börja med även de två gitarrerna vila och sjunger första låten a cappella.

Men det är främst i texterna intimiteten blir påtaglig. Det senaste albumet Brott och straff - historier från ett kvinnofängelse skrevs delvis av interner på svenska kvinnofängelser. En låt består av ett brev en 16-årig son skrivit till sin mamma som satt inne. En annan är skriven av en kvinna "i cellen bredvid som har varit ihop med Thåström". Det är dock inte Kajsa Grytt själv.
Mest personlig blir sången som är ett svar på Plura Jonssons blogg, i vilken Eldkvarnsångaren skrivit en hel del skvaller om deras tid tillsammans. Min version känns som tonårspoesi skriven av ett fullblodsproffs. Den blir också kvällens stora höjdpunkt före extranumret.

Plura Jonssons utlämnande estetik går också igen i flera andra av Kajsa Grytts låtar. Ofta påminner hon också om Magnus Lindberg i sin raka nakenhet, även om Grytts alster har betydligt mer finess. Hon har också ett ben för mycket kvar i punken för att riktigt kvala in som en äkta gubbrockare. Sjunger lite för högt, lite för lågt, lite för ojämnt. Vilket alltså är helt rätt om artisten heter Kajsa Grytt. Det är också det som jämfört med Magnus Lindberg gör Grytts musik betydligt mer intressant.

Extranumret blir en lysande sammanfattning av Kajsa Grytts karriär. Tant Strul-klassikern Slicka mig ren, som på 80-talet väckte uppmärksamhet för sin rättframma beskrivning av en ung kvinnas lust. Och en version av Östra kajen från senaste albumet som är så pricksäker att jag nästan glömmer att andas.
Musik
Kajsa Grytt
Katalin, Uppsala, onsdag