Kalasstämning med Scissor Sisters
Johanna Åberg såg Scissor Sisters i Stockholm och det var som väntat klackarna i taket.
Foto: Scanpix
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kalasstämning rådde från första stund, alla låtar med undantag för en var ju partylåtar. Det handlade egentligen bara om olika nivåer på festligheten. Jake Shears i glitterkostym och det karaktäristiska introt till Laura (som andra låt) fick allt att komma i gång. Kombinationen moderniserad boogierock och bensprattel är sannerligen bättre i verkligheten än det låter på papper. Motsägelsefullt mörka kabarénumret I can't decide med pianoklink och hela baletten var en annan höjdpunkt, och dessutom en chans för Jake Shears att överrösta det tyvärr ganska murriga ljudet med sin klara röst.
Så rullade det på. Pumpande disco, studsig funk, mer boogie. Mellan varven ytterligare publikpeppande av Ana Matronic. Balladen Land of a thousand words bröt av i mitten, en fluffig 80-talsdänga som i godhetens tecken tillägnades den frånvarande trummisen Paddy Booms sjuka mamma "Mama Boom". Tyvärr fick Scissor Sisters inte riktigt upp hastigheten efter det, utan ett par låtar flöt samman till ett enda långt discomedley i mellantempo. När en timme och tio minuter gått lämnade bandet scenen. Det muttrades av besvikelse i publiken, många verkade ha läst på Globens hemsida att beräknad speltid var två timmar.
Men det blev förstås extranummer - med extra allt. Det snygga scenljuset, allt annat än minimalistiskt, blev ännu galnare, Take your mama följdes av I don't feel like dancin' och när Jake Shears sjöng Music is the victim iklädd endast små paljettkalsonger hade festen nått sin kulmen. Och som alla festprissar vet är det då man ska sluta.
Scissor Sisters
Annexet, Stockholm
17 april
Annexet, Stockholm
17 april