Kitsch och hits med Beyoncé
Monsterdivan Beyoncé gästade Stockholm med en minutiöst välrepeterad show och Jonas Kihlander blev nästan lite rörd.
Beyoncé vet precis var på scenen hon hittar vindmaskinen för att få bästa möjliga fartkänsla. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Foto: Scanpix
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter torsdagens Globenspelning ligger det nog närmast att förundras över hur mycket man egentligen kan klämma in i en dryga 90-minutersshow. Eller rättare sagt: hur många låtar som ryms trots all kitsch i alla dessa mellanakter. Dock utan att, förstås, vara ens i närheten av Mariah Careys förvirrade Charmbracelet-show som gästade samma ställe 2003. Men klädbytena måste ju skylas på något sätt.
Men mest regnar det hits. Inledningsvis duggar det tätt med storsäljare som Crazy in love med sin oemotståndliga The Chi-Lites sampling, bisarrt svängiga Freakum dress och softa Me myself and I medan konsertens hela mittparti utgörs av en enda lång Destiny's Child-störtskur. Alltför lång, även om det är hart när omöjligt att värja sig från ett så intensivt genomfört medley. Beyoncé plus en väldrillad armé av dansare avverkar hela hitparaden utan hämta andan. Möjligen blir det lite väl kliniskt genomfört. Och det är mycket playback.
Beyoncés sång blir däremot allt bättre vad det lider. Efter att ha bitit sin röst i svansen inledningsvis håller hon ut tonerna och det lite hetsiga, rastlösa uttrycket får ge vika för fina insatser i bland annat Sugar mama.
Mottagandet är fint, mot slutet till och med översvallande. Trots de kitschiga mellanspelen, med allt från trumsolon och saxofondueller från det av manlig närvaro frigjorda bandet - samt en del duktigt fåniga dansnummer -, är det i det stora hela en show utan några döda punkter.
När Irreplaceable gjort sitt som sista låt står Beyoncé och väntar in publikens bifall, som rör om så pass att hon tar sig för munnen. Det känns lite märkligt. På ett bra sätt.
Beyoncé
Globen, torsdag 3 maj
Globen, torsdag 3 maj