Konsert där det mesta föll på plats
Andreas Jakobsson fick svar på hur komplicerat enkel musik kan vara och några fler frågor på Abalone Dots konsert på Katalin.
Abalone Dots.
Foto: Rolf Hamilton
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Framgångarna får nog i första hand tillskrivas ett förbluffande rappt musikaliskt tilltal, samt fyra sensationellt starka röster. Det finns ingen tvekan i något Abalone Dots gör och således går det inte att hitta en enda liten slapp ton i musiken.
På Katalin är det enda som riktigt vacklar mellansnacken, som vid sidan av musiken mest känns som ett nödvändigt ont. Annars lyckas Abalone Dots till slut till och med tända den fredagskvällströtta Uppsalapubliken, som mot slutet smyckar de obligatoriska applåderna med tjut och busvisslingar.
Jag har aldrig riktigt förstått varför gruppen väljer att kalla sin musik för softgrass istället för bluegrass. Och när de den här kvällen gör allt annat än softa versioner av låtar som Devils Blues blir det ännu mer obegripligt.
Annars är det en konsert som får det mesta som gäller musik att falla på plats. Varför den finns, hur komplicerat enkelt den kan vara och varför musik rimligtvis har en plats i varje någorlunda lycklig människas liv.
MUSIK
Abalone Dots
Katalin, Uppsala, fredag
Fyra kajor
Abalone Dots
Katalin, Uppsala, fredag
Fyra kajor