Lagom Nisse Hellberg

Nisse Hellberg gör en alldeles lagom fredagskvällsmusik, enligt Andreas Jakobsson som såg fredagens konsert på Katalin i Uppsala.

Foto:

Konsert2009-11-07 12:56
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På nya albumet En modern man har Nisse Hellberg siktat in sig på ett enkelt sound med den legendariska Sunstudion på 50-talet som ideal. Resultatet är en slags dansbandscountry med finurliga texter. Live hänger countrylunket delvis med, men det är en betydligt rockigare musik som möter Katalins välfyllda konsertlokal på turnépremiären.

På skivan
The Lonley Boys från 1996 samarbetade Nisse Hellberg med Per Gessle och skillnaden de två artisterna emellan är inte så stor. Hellberg är nästan en countryrockig version av Gessle med skånsk brytning. Han sjunger om att han alltid längtar hem och att vädret är fint och publiken gungar och buggar med. Den gamla Wilmer X-sångarens solomaterial måste vara en alldeles lagom fredagskvällsmusik. Ordentligt svängig utan risken att någon blir så euforisk att huvudvärken hänger kvar ända till jobbet på måndagen.

Att de som kommit är där för att festa råder det dock ingen tvekan om.
- Jag tänkte köra en lugn låt. Är det okej? frågar Hellberg.
- Neeeej, skriker stora delar av publiken.
Det är lätt att förstå dem. Den föregående lugna låten, Bok i retur, var kvällens lågvattenmärke som inte ens fick dansbandsfansen att svänga på benen. Kul att ses tack och adjö är motsatsen. Där har Nisse Hellberg och bandet hittat sitt Sunsound och låter musikmässigt som en vildsint speedpillerknaprande Johnny Cash.
MUSIK

Nisse Hellberg
Katalin, Uppsala, fredag