Låtarna lyste upp
Rebecka Törnqvist nådde de högsta höjderna med sina nya låtar när Stefan Warnqvist såg hennes spelning på Katalin på onsdagskvällen.
Foto: Staffan Claesson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Platsen var Katalin och på scenen stod Uppsalafödde Rebecka Törnqvist och hennes musiker. Femton år efter debutskivan och med färska albumet The cherry blossom and the skyline rising from the street i bagaget var hennes spelning full av vitalitet och nerv. Suggestiva stämningar målades fram med hjälp av den intensiva kraft som Törnqvists röst besitter. Vare sig det var en energisk version av hitlåten Good thing från mitten av nittiotalet eller en mer reflekterande låt som No bait från nya CDn sjöng Törnqvist med total närvaro.
Musiken bakom rösten hamnade ofta i skärningspunkten mellan country, folkmusik, rock och jazz. Någon enstaka låt höll kanske inte riktigt måttet jämfört med sin albumkusin, men i de flesta fallen överträffade Törnqvist sina originalversioner på denna spelning.
Framför allt var det ett styrkebesked att de nya låtarna nådde de högsta höjderna. While you hesitate, med multiinstrumentalisten Peter Forss på Höfnerbas, och den vemodiga All this, en av flera låtar där jazzmusikern Per "Texas" Johansson gjorde inhopp, var två lysande exempel på hur stora känslor kan gestaltas genom några minuters välskriven musik.
En del luckor fanns på kvällens låtlista. Något smakprov från hennes svenskspråkiga skiva hade till exempel gärna fått dyka upp, men avslutningen med den innerliga Tremble my heart och en a cappella-version av I have no worries kunde inte ha avrundat kvällen bättre.
Det är ett gott betyg till Rebecka Törnqvist och hennes musiker att lite drygt en timme i deras sällskap kändes alldeles för kort.
REBECKA TÖRNQVIST
Katalin, onsdag
Katalin, onsdag