Meditativ mosaik med La Cappella

Det blev en stämningsrik kväll som efterlämnade en hel del sinnesro när La Cappella gav sin julkonsert i fredags kväll, skriver Per A S Åberg.

Konsert2007-12-16 11:05
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
La Cappellas julkonsert lovade "närvaro och stillhet och glittrande sång" och kören med flöjtisten Sara Lindloff bjöd också på vacker och meditativ musik med många nya verk, väl ägnade att skapa en rofylld stämning. Texterna bidrog också till detta men jag saknade en utskrift av dem, alla var inte bekanta. Körsättningar fordrar ofta bearbetning för att kunna framföras av enbart damstämmor men Karin Eklundhs och andras fina arrangemang och La Cappellas fylliga altstämmor gav en mycket fin balans mellan stämmorna.

Gläns över sjö och strand i Ivar Widéens tonsättning följdes av A spotless rose, en gammal text fint tonsatt av Ola Gjeilo. En dubbelkvartett omväxlande med hela kören visade suverän behärskning av Trefaldighetskyrkans akustik. Huron Carol är en fransk melodi som av en missionär fick text på huronindianernas språk. Här framförd i en version med avancerad stämflätning där kören visade god precision och samtidighet.
Sara Lindloff spelade utomordentligt altflöjt i Maurice Karkoffs vackert inåtvända Contemplazione och så följde Vente, vente av Henning Sommerro till text av Edvard Hoem med sopransolo och flöjtaccenter. Sedan lästes Jarl Hemmers dikt Snö och månljus, inte en juldikt men en passande bit i kvällens meditativa mosaik.

Karin Rehnqvist förenar ofta moderna klanger och element från folkmusik, så även i hennes tonsättningar av två av Erik Blombergs dikter, Natt över jorden och Var inte rädd för mörkret. I den första vilade kören på en nasal konsonant i slutet av varje rad och skapade så en tät och suggestiv stämning. Den andra i dalakoralstil avslutades med kulning av Karin Eklundh.
Karl Jenkins har hittat på ett språk som han använt i många av sina sånger. Kören framförde en av dem med en sådan övertygelse att man som lyssnare kände att man fullständigt förstod budskapet. Körklangen var tät och vacker och piano, flöjt och rytmisk trumma förstärkte det intensiva tilltalet.

Sara Lindloff spelade känsligt Bön av Auerbach och så följde i en gungande rytm den traditionella Scots Nativity tonsatt av Alan Bullard. Erik Lindorms underbara dikt Lyckans minut påminde om att julen firas till minne av ett barns födelse. De följande inslagen lyste av sångglädje: Sussex Carol och Carola Häggkvists och Erik Hillestads Himlen i min famn som i Kjell Lönnås arrangemang bjöd på behagliga harmonier.
Tre julpsalmer avslutade programmet och när kören vandrade ut sjungande Gläd dig du Kristi brud till Åke Edvinssons musik vandrade vi efter ut i decembernatten fyllda av nyförvärvad sinnesro.
Musik
Trefaldighetskyrkan
Julkonsert med La Cappella
Dirigent: Karin Eklundh