Minnet finns i tystnaden

En rad framstående vilolinster framträdde under konserten till Emil Kamilarovs minne. Per AF Åberg imponerades inte minst av elvaåriga Liliyana Milcheva.

Konsert2009-11-26 11:32
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jan-Erik Wikström inledde onsdagskvällens konsert till minne av Emil Kamilarov med att berätta några minnen från Kamilarovs långa och rika tid i Uppsala. Sådana finns det många; jag skulle själv med lätthet kunna fylla hela detta utrymme och mera med mina minnen av hans oförglömliga musikaliska konstnärskap.

Kvällens musik återknöt till mästaren genom att presentera två av hans elever i olika åldrar, och två unga vinnare av det fina Kamilarovpriset, som man tävlar om i Sofia. Dessutom medverkade givetvis hans maka och medmusikant i Duo Deschka, Dina Schneidermann. Solisterna ackompanjerades av Kamilarovs skötebarn Uppsala kammarensemble under ledning av tidigare director musices Per Åke Andersson.

Det må vara förlåtet om jag i raden av framstående violinister fäste mig vid den endast elvaåriga Liliyana Milchevas enastående mogna framförande av allegrot ur Haydns andra violinkonsert, och Katharina Lembergs virtuosa spel i Bachs dubbelkonsert tillsammans med sin lärare, den internationella stjärnan Vesselin Paraschkevov, samt i Lars-Erik Larssons romans och Paganinis solocaprice nr 17.

Dina Schneidermann
och Mats Strand spelade känsligt och uttrycksfullt Mozarts Sinfonia Concertante för violin och viola innan Dina Schneidermann rörd annonserade att i konsertens sista verk, det välkända adagiot ur Vivaldis konsert i a-moll för två violiner, fattades i kväll en av violinerna. Hon spelade själv den ena stämman och i tystnaden där den andra stämman skulle ha ljudit fanns minnet av Emil Kamilarov.
Konsert till minne av Emil Kamilarov
Uppsala kammarensemble med flera
Missionskyrkan, onsdag