Lars Demian är ett unikum i svenskt musikliv. I hans texter blandas absurda skrönor med sylvassa samhällssatirer och i musiken rör han sig ohämmat mellan genrer. Under årens lopp har han varit en flitig gäst på Uppsalas scener, och på lördagskvällen var det åter Katalins tur att stå värd.
Med sig hade han multiinstrumentalisten David Tallroth. Det teatraliska har sin givna plats på en Demianspelning, och i sina mörka kostymer och hattar framstod de båda musikerna som välklädda luffare från Astrid Lindgren-romanernas tid. Demian tog plats vid sångmikrofonen med en banjo, medan Tallroth spelade bastuba med händerna och bastrumma med fötterna.
Under spelningens gång bytte de instrument till var och varannan låt – elgitarr, piano, valthorn, trumpet och akustisk gitarr – och fick varje låt att kännas som helt ny.
Publiken var snabbt med på noterna och favoriter som "H&M", "Skallen full av brännvin" och "Nation i krig" möttes av välförtjänt jubel.
De många instrumentbytena, musikernas klädsel och det självklara sätt som de rörde sig mellan punkvisa, rock, ragtime, tango, vals och pop fick spelningen att kännas som en blandning av Bellman, cirkus och skum jazzklubb på 20-talet. Deras sanslösa musikalitet förhöjde varje låt. Kvällens absoluta clou blev låten Häxan, med Demian på sång och piano och Tallroth på bastuba och trumma.
Utan minsta tvivel var detta en av årets allra bästa spelningar.