Nytänkande av La Cappella
När La Cappella uppträdde i Helga trefaldighetskyrkan på lördagen bjöd de på en nytänkande konsert, både genom moderna tongångar i nya sånger och intressanta arrangemang av traditionella julsånger, skriver Anne Reese.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
trefaldighetskyrkan. Musiken som bjöds var en blandning mellan några av julens mest traditionella sånger och en samling mer moderna julsånger. Men även starka inslag av jazz med gästartisten och vibrafonisten Martin Wikström. En blandning med vilken kören hoppas kunna sprida stillhet och glädje.
Konsertens första stycken framfördes med körsångerskorna spridda över hela kyrkan sjungandes, som sig bör, a cappella. Detta gav en känsla av att vara mitt i kören och bidrog till den varma och familjära stämningen som i övrigt präglade hela konserten.
La Cappella har som tradition att låta sig inspireras till sin julkonsert av en speciell musiker eller ett speciellt instrument. Och i år fick Martin Wikström och vibrafonen träda in i denna roll. I bland annat den välkända Sång till Karl-Bertil Jonsson förenades kören och vibrafonen i en mycket mjuk och rik klang.
Konserten var i sin helhet ett gott inslag i julens alla
tillställningar och trots sitt ganska traditionella upplägg med
körinsatser blandat med textläsningar och soloinslag kändes den
nytänkande. Detta genom valet av mer moderna tongångar i de nyare sångerna men kanske främst genom de intressanta arrangemangen av de traditionella julsångerna. Wikströms soloinslag med rena jazzlåtar bidrog även till att förhöja en annars mycket genomtänkt julkonsert.
Konsert:
Lördag.
I jultid, Helga trefaldighetskyrkan
Kören La Cappella, dirigent Karin Eklund.
Gästartist: Martin Wikström
Lördag.
I jultid, Helga trefaldighetskyrkan
Kören La Cappella, dirigent Karin Eklund.
Gästartist: Martin Wikström