Överraskande nyårskonsert

Akademiska kammarkörens nyårskonsert började som en vanlig konsert, men bjöd på riktiga överraskningar, skriver Per A F Åberg.

Konsert2010-01-04 15:42
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Akademiska kammarkörens nyårskonsert började som en vanlig konsert. Ett urval ur Haydns Årstiderna framfördes musikaliskt och även sceniskt så att man verkligen kände vädrets växlingar in på bara skinnet. Kören, Drottningholms barockensemble och de tre solisterna Kerstin Avemo, Fredrik Zetterström och Johan Tenstam gjorde lysande prestationer. Jag och säkert många med mig skulle gärna höra det alltför sällan framförda verket i dess helhet. Men, snälla, ge oss texterna! De är en oskiljaktig del av ett sjunget verk och det gäller i hög grad Haydns oratorier.

Efter paus kom överraskningen. Mitt i Bella vita militar! vägrade plötsligt en orkestermedlem att spela mera Mozart. All utlovad Mozart-musik ströks resolut till förmån för ett bel canto-program inlett av ouvertyren till Den tjuvaktiga skatan. Kerstin Avemo fick istället för Nattens drottning bli Lucia di Lammermoor och sjöng Regnava nel silenzio på ett alldeles hänförande sätt. Något senare delade sig kören skämtsamt i sex aktörkollektiv som med bravur sjöng - och agerade! - den kända sextetten ur samma opera. Fredrik Zetterström som verkligen behärskar alla fack sjöng med inlevelse om förlorad kärlek Ah, per sempre, io ti perdei ur Bellinis Puritanerna. Avemo och Zetterström framförde sensuellt Là ci darem la mano ur Don Giovanni innan finalen ur Rossinis Askungen avslutade den härliga konserten. Wilhelm Carlsson bidrog med intelligent regi och spirituella kommentarer mellan verken, förtjänstfullt lästa av Stadsteaterns Fredrik Meyer.
Musik
Uppsala kammarkör
Nyårskonsert
Solister
Dirigent: Stefan Parkman
Regi: Wilhelm Carlsson