Kammarmusikföreningens nya gäster, Engegårdkvartetten, etablerades i Norge och premiärspelade vid Lofotens Internasjonale Musikkfestuke så sent som 2005. Den består av violinisterna Arvid Engegård och Atle Sponberg, violasten Juliet Joplin och cellisten Jan-Erik Gustafsson, alla kända från olika internationella sammanhang. Genom sin första cd tre år senare förstärktes ryktet mycket snabbt och publiken i Alfvénsalen hade rätt till höga förväntningar.
Tre berömda stråkkvartetter stod på programmet. Den första, Joseph Haydns opus 76 nr 3 i C-dur, känd som Kejsarkvartetten innehåller en andra sats som lanserar en melodi och låter den i variationer gå från stämma till stämma. Samma melodi blev senare nationalsång, först i Österrike, senare i flera sorters Tyskland, inklusive det nutida landet. Kvartetten visade omgående sin standard, i samspel, dynamik och utveckling mot de virtuosa partierna i sista satsen.
Som andra nummer framfördes Maurice Ravels enda stråkkvartett, i F-dur, från 1903. Den fullbordades av en 28-årig tonsättare och tillägnades hans lärare Gabriel Fauré. De fyra satserna visar upp Ravels hela repertoar av glittrande impressionism, klangmystik och, i sista satsen, snabba, upphetsade passager. Även denna musik behärskades fullständigt av kvartetten. Dynamiskt var det förunderligt att lyssna till det pianissimo som presterades i den mycket ljuva inledande satsen, som också fått beteckningen Très doux (Mycket ljuvt).
Efter paus spelades Bela Bartoks stråkkvartett nr 5, av många ansedd som ett verk i vilket kompositören tar upp en mera traditionell stil. Andra tvekar säkert inför en sådan beskrivning - det är inte lätt att spåra något liknande på annat håll. Den kan låta både tuff och frän, disharmonisk och i sällsynta stunder nästan sentimental. Kvartettens tolkning belönades rättvist med starka applåder - som tack kom ett extranummer i form av en sats ur Schuberts sällsynt gripande stråkkvartett nr 14 i d-moll, Döden och flickan. Sammantaget överträffades nog förväntningarna hos de flesta.
Överträffade förväntningar
RECENSION. Norska Engegårdkvartetten gjorde mycket bra i från sig i Uppsala i måndags och Gunnar Tibell fick sina förväntningar överträffade.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konsert
Engegårdkvartetten, Alfvénsalen, måndag. Program: Stråkkvartetter av Haydn, Ravel och Bartok