Personligt i fyra stycken

Intressant, och med en mycket personlig prägel, skriver Anne Reese om Mira Bartov gästspelskonsert i Konserthuset.

Konsert2009-11-30 11:54
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konserthusets gästspelsserie i samarbete med Sveriges Radio P2 där olika kulturpersoner får i uppdrag att skapa en konsert, kom i söndags turen till Mira Bartov, konstnärlig ledare vid Folkoperan och professor vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Den här konsertformen är unik, och handlar lika mycket om den gästande programsättaren som om den framförda musiken.

Mira Bartovs program bestod av fyra mycket olika stycken, som hon sade beskriver olika delar av hennes personlighet - poeten, den lekfulla, melankolikern och enstöringen som letar efter gemenskap. Bartov lyfte även fram en koppling till de fyra elementen, vilka hon menade fanns representerade i verken. Kopplingen knöt samman programmet på ett övertygande sätt, trots det spridda innehållet. Och bilderna som Bartov målade upp i sina beskrivningar av musiken gav en stark personlig prägel på denna intressanta konsert.

På programmet fanns musik av Ravel, von Koch, Sjostakovitj och Brahms som framfördes av Stenhammarkvartetten, Anders Jonhäll (flöjt), Emil Jonason (klarinett) och Laura Stephenson (harpa). På de första två programpunkterna fick harpan en central roll, en mycket inlevelsefull och musikaliskt skicklig insats av Laura Stephenson.

Brahms första stråksextett fick avsluta Bartovs gästspel. Stenhammarkvartetten förstärktes här av Joel Hunter (viola) och Torleif Thedéen (cello) i ett lyckat samspel. Första satsen framfördes med ett något snabbare tempo än vad jag brukar föredra, men övertygade snabbt genom att ingjuta en känsla av näst intill oändliga melodilinjer. Något som följde med genom styckets alla satser, trots melodins växlande mellan stämmorna.

Fotnot: Konserten sänds i P2 16 december kl 19.30.
Gästspel med Mira Bartov
Stenhammarkvartetten
Konserthuset, söndag