Sista stoppet på Albin Gromers pågående turné blev i den studentikosa miljön på Smålands nation där han uppträdde med sitt band på lördagskvällen. Och den kritikerrosade Malmösonen imponerade med liveversionerna av sina låtar från det nya albumet Album som är det som gett honom en plats på den svenska soulscenen och utnämnt honom till Kaahs tronföljare.
Album är en samling kompetenta låtar som rakryggat tar sig an soulens arv. Dock så har studioversionerna en tendens att vara alltför polerad och Gromers genuina känsla och sångbegåvning skyms ibland av det elektroniska soundet. Men live är det andra bullar som gäller.
”Höj basgången. Jag sa, höj höj basgången.” uppmanade Gromer i takt till musiken vid konsertens början och redan där satte han standarden för det som komma skulle. Inledande Jag minns är grundad med bas och trummor, utan att förlora soulens mjukt flytande melodi som med skånskans rullande r kittlar i öronen. Bäst är det när Gromer tillåter sig att slappna av i låtar där ”hjältesolon” från det ruskigt duktiga bandet varvas med melodiösa utsvävningar som får publiken att lyfta händerna mot taket.
Rent visuellt är det ingen storslagen konsert, något som det begränsade golvutrymmet kan vara en förklaring till: det blir mer opretentiöst än röjigt, mer gungigt än ösigt. I mellansnacket sägs inte så mycket egentligen, men det låter trevligt och avspänt. Överlag är Albin Gromer en angenäm artist att lyssna till live och hyllningslåten till Kaah ger ytterligare sympatipoäng. Klubblåtar som Tillsammans kompletteras snyggt med mer bakåtlutade varianter som i Var min vän.
Avslutande ordinarie låt blev snygga Jag tror på dig och om det ska låta så här när Albin Gromer ställer sig på scenen så kommer han att gå en ljus framtid till mötes. Ju mer han börjar lita på sin egen musikaliska talang och förmåga att skriva hitlåtar med renodlad soulkänsla, desto snabbare kommer succén vara ett faktum. Jag tror på dig, Albin, jag tror på dig.