Romantiker och minimalist i musikaliskt möte
Franz Schuberts och Steve Reichs musik tillsammans med Tomas Tranströmers lyrik blev en lyckad blandning, konstaterar Ingar Gadd.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kvällens stråkkvartett hade ett intensivt samspel såväl sinsemellan som med den inspelade tapen, från vilken den bl a tog över rytmer skapade från rösternas talmelodi, Reichs så kallade "speech melody". Denna minimalistiska, repetitiva musik kan ibland vara svår att ta till sig i sin brutala påstridighet, men kvartetten presterade en beundransvärd och gripande tolkning.
Av Schuberts musik spelades först den så kallade Kvartettsatsen i c-moll av fem stråkar, vars första upprörda, kromatiska tema till sin karaktär påminner lite om det inledande stycket av Reich. Sedan följde andantesatsen ur Döden och flickan- kvartetten i d-moll. Spelet präglades både av stor energi och lätthet, och de för Schubert så karaktäristiska skiftningarna i stämningslägen lyftes känsligt fram, till vilket salens underbara akustik bidrog. Schuberts Fantasi i f-moll, ursprungligen skriven för fyrhändigt piano, är det stycke som Tranströmer tydligast hänvisar till i sin dikt. "Vi ... spelar med fyra händer i f-moll, två kuskar på samma ekipage,". Vi fick höra ett arrangemang för sex stråkar på samma scen uppföra stycket där "glädje och lidande väger precis lika." I dikten får man en initierad analys i poetisk form av denna makalösa musik, kanske ett resultat av pianisten Tranströmers egen närkamp med stycket vid flygeln?
Idén att i samma konsert blanda musik av romantikern Schubert och minimalisten Reich var lysande. Och denna konstellation blev inte sämre av att den så vackert ledsagades av Tranströmers insiktsfulla poesi.
Schubertiana
Uppsala Kammarsolister
Recitation Irma Schultz Keller
Konserthuset, Uppsala
Uppsala Kammarsolister
Recitation Irma Schultz Keller
Konserthuset, Uppsala